Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw gecombineerd spoor- en wegvervoerstation in hartje Rungis

Het goederenvervoer per spoor lijkt letterlijk weer op de rails te zijn. Na de hervatting van het AGF-treinvervoer in Rungis oktober vorig jaar, deed Semmaris, het bedrijf dat de MIN markt in Rungis beheert, een maand later een Europese aanbesteding van 25 miljoen euro voor de oprichting en uiteindelijk ingebruikneming van een nieuw gecombineerd spoor- en wegvervoerstation.

Dit project zal waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025 van start gaan en maakt deel uit van de ‘herlancering van het spoorvervoer in Rungis, vertelde Benoît Juster, CEO van Semmaris, aan de krant Le Parisien. Vanaf dinsdag 11 januari zullen de tenders van potentiële projectdeelnemers worden bestudeerd.

Ter gelegenheid van de 'herlancering van de AGF-trein op 24 oktober 2021, had Stéphane Layani, voorzitter van Semmaris, aangegeven dat met dit nieuwe platform producten zullen kunnen worden vervoerd van en naar Avignon (Vaucluse), naar Duinkerken (Noord) en Rotterdam (Nederland). Dit zal de exportactiviteiten een stuk eenvoudiger maken. © rungisinternational

Geconfronteerd met het enorme verkeer over de weg, bestaande uit vrachtwagens die vanuit Oost-Spanje vertrokken en via Perpignan, Lyon en Beaune naar Parijs gingen, was een beter passende oplossing gewenst.

"Hetzelfde geldt voor het verkeer over het water vanuit de belangrijkste AGF-importhavens Antwerpen en Rotterdam. Het is eigenlijk slechts een kwestie van politieke wil om parallel hieraan spoorvervoersysteem op te zetten dat praktisch is voor alle marktdeelnemers. Daarom is de reflectie uitgebreid naar de as Barcelona/Antwerpen, en dat vind ik heel logisch, zowel vanuit logistiek als vanuit ecologisch oogpunt," aldus Benoît Juster.

Banagrumes maakt meerdere keren per week gebruik van de trein Perpignan-Rungis. CEO Alain Alarcón zegt hierover het volgende: "Het is voor ons interessant om van de AGF-trein gebruik te maken, omdat we dan de producten uit de regio Valence die we niet in enkele eenheden kunnen vervoeren in grotere eenheden kunnen vervoeren. Een paar jaar geleden hadden we het goederenvervoer per spoor geleidelijk afgestoten omdat we er niet volledig op konden vertrouwen."

"En in ons vak werken we met zo'n strakke planning dat het van essentieel belang is om een ​​betrouwbare transportoplossing binnen handbereik te hebben. Nu de trein weer rijdt, gebruiken we hem twee tot drie keer per week en dat bevalt goed."

Verwerken en vervoeren van grotere hoeveelheden producten
Het is een grootschalig project dat onder meer zal bestaan uit de aanleg van wegen, laad- en losplaatsen en nieuwe toegangsgebieden voor vrachtwagens. Want hoewel het huidige systeem geschikt is voor kleine hoeveelheden producten, zal gecombineerd vervoer het mogelijk maken om grotere hoeveelheden goederen te verwerken en te vervoeren.