Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw bio-merk 'Bio de la Baie' met groenten uit de baai van Mont Saint-Michel

Het Franse Biodis, al bijna 35 jaar groothandelaar en distributeur van biologische producten en gevestigd in Noyal-Châtillon-sur-Seiche (in de buurt van Rennes), biedt meer dan 7.000 verschillende producten aan, waaronder verse groenten en fruit.

Het bedrijf heeft bovendien in de baai van Mont Saint-Michel een nieuw biologische merk gelanceerd. Onder dit merk worden bijna 15 op biologische wijze geteelde producten afgezet, waaronder de meerkleurige wortel (het vlaggenschipproduct), savooiekool, rode en witte kool, aardappelen, bieten, rapen, knolselderij, pastinaak en gele, roze en rode uien.

“Ons biologische merk is in de eerste plaats ontstaan vanuit een verhaal rondom een speciale ontmoeting. Toen we hoorden dat een teler aan het omschakelen was van op conventionele wijze telen naar op biologische wijze telen, besloten we met hem samen te gaan werken en hem binnen ons netwerk op te nemen als een van onze leveranciers. Al op het moment dat de teler nog midden in zijn omschakelingsproces zat, ontstond het idee om het biologische merk van de baai van Mont Saint-Michel te creëren”, legt Antoine Frain uit.

Bijzondere specificaties
Om consumenten meer zekerheden te bieden dan die bij de traditionele biologische producten gebruikelijk zijn, heeft Biodis samen met alle telers ook nog heel specifieke specificaties opgesteld. “Sinds 3 jaar begeleiden we de telers niet alleen bij hun omschakelingsproces, maar ook bij het uiteindelijk op de markt brengen van hun niet-traditionele biologische producten.

Wat betreft de specificaties wilden we verder gaan dan wat al wordt gedaan op grond van die van traditionele biologische producten en ook een aantal bijzondere specificaties opstellen. We doen aan rassenselectie, maar passen geen cytoplasmatische mannelijke sterilisatie, ofwel CMS toe. In plaats daarvan geven we de voorkeur aan echte rassen, uiteraard afhankelijk van hun aanpassings-vermogen aan de grond, om de risico's te beperken en zo de telers enige zekerheid te kunnen bieden.

Ook zijn we op zoek gegaan naar smaakvolle rassen om een assortiment aan niet-traditionele biologische producten te kunnen creëren dat bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van onze diversiteit en past binnen onze rotatieplannen. Binnen de rotatieplannen leggen we het gebruik van 5 groente- en veevoederproducten op om de bodem de tijd te geven om te regenereren en tot rust te komen. De groenten uit het biologische assortiment uit de baai van Mont Saint-Michel kunnen profiteren van een uniek grondgebied in Europa, omdat het rijk is aan zand, slib en klei. Het gebied staat ook wel bekend als ‘tangue’.”

Een merk dat werkt met 4 pijlers
Het biologische merk hanteert in de eerste plaats een specifieke teeltmethode om de grond zo gezond mogelijk te kunnen houden. Bij het onkruid wieden wordt geen stoom gebruikt en onkruid wordt ook niet thermisch gewied. “Het wieden gebeurt mechanisch, voordat de zaailingen tevoorschijn komen en verder enkel handmatig.” Een teeltmethode die biologisch is, waarbij geen gewasbeschermings-middelen of synthetische chemische meststoffen worden gebruikt. Dat is beter voor de gezondheid van de consumenten die onze producten eten.

“De telers beperken ook hun gebruik van bodemverbeteraars, zelfs als die 100% natuurlijk zijn. Tijdens de vruchtwisseling proberen we groene meststoffen als luzerne te integreren om bijvoorbeeld de stikstof vast te kunnen houden of de grond af te kunnen voeren. Ook beperken we het gebruik van koper en proberen we alle meeldauw- en schimmelziekten onder controle te krijgen. Er worden regelmatig onderzoeken uitgevoerd om de aanwezigheid van gewas-beschermingsmiddelen en het nitraatgehalte in de groenten te kunnen monitoren.”

Genieten van goed eten
Genieten van goed eten is een andere prioriteit van Biodis. Door rassen van hoge smaakkwaliteit, gecreëerd met behulp van rassenselectie, te combineren met een bepaalde bodem, kunnen de producten uit het assortiment profiteren van een meer uitgesproken, zoetere smaak.

Sociale aspect
Een ander essentieel element is het sociale aspect van het biologische merk uit de baai van Mont Saint-Michel. “Als groothandel uit Bretagne vinden we het heel belangrijk om bij te dragen aan de lokale economie. Met de telers werken we daarom ook aan de ontwikkeling van een goede prijs. Samen met hen bespreken we de marges. Transparantie is daarbij een cruciaal punt binnen onze aanpak. Ons doel is om de telers en hun producten zo goed mogelijk te waarderen en alles wat niet binnen de specificaties past wordt gewaardeerd via de diverse contracten met fabrieken voor verwerking. We willen de telers daarnaast wat stabiliteit bieden ten aanzien van hun investering, dus we zorgen ervoor dat we altijd een ​​bepaalde hoeveelheid producten van hen kopen.”

Veel positieve feedback
Het kost tijd om met een ​​bepaald merk binnen een nichesegment een plek te veroveren, maar het eerste afzetjaar heeft al veel positieve feedback opgeleverd. “Vrijwel geen van onze klanten zijn restauranteigenaren, maar we zouden wel graag willen werken met ambassadeurs die interesse hebben in het aangaan van een partnerschap met ons.”

Voor meer informatie:
Antoine Frain (Manager Groen en Fruit)
BIODIS
6 rue René Panhard
35230 Noyal-Châtillon-sur-Seiche, Frankrijk
+33 02 99 14 41 20
resp-fl@biodis.eu 
www.biodis.eu 

Publicatiedatum: