Berries South Africa, de brancheorganisatie voor Zuid-Afrikaanse blauwe bessen, frambozen en bramen (Berries ZA), heeft in aanloop naar Fruit Logistica een B2B-promotiecampagne voor blauwe bessen op de Duitse markt gelanceerd.
De geïntegreerde PR- en marketingcampagne is bedoeld om de unieke selling points van de Zuid-Afrikaanse blauwe bessensector onder de aandacht te brengen, te weten de hoge kwaliteit en het uitmuntende smaakprofiel van het fruit, evenals de goede infrastructuur en logistiek en het feit dat Zuid-Afrika zich dichter bij deze markt bevindt dan overige blauwe bessentelende landen.
“We zijn van mening dat we uitstekende bessenrassen met een superieure smaak kunnen leveren. We leren van onze concurrenten en proberen niet dezelfde fouten te maken," vertelt Elzette Schutte, manager van Berries ZA. "We doen er alles aan om te garanderen dat iedere partij Zuid-Afrikaans fruit die we aan internationale markten leveren zich onderscheidt van de rest. Daarnaast onderhouden we goede banden met onze afnemers en retailklanten."
Europa is de grootste markt voor Zuid-Afrikaanse blauwe bessen. In 2020 werden er 15.636 ton geëxporteerd, tegenover 12.221 ton in 2019. Vorig seizoen werden er ongeveer 7.000 ton blauwe bessen naar Europa geëxporteerd. In 2020 was ongeveer 15% van de totale export bestemd voor Duitsland. Dit jaar werden er tot nu toe 129 ton blauwe bessen naar de Duitse markt geëxporteerd. De verwachte export naar Duitsland wordt dit seizoen in totaal op 3.000 ton geraamd.
Hoewel Duitsland nog altijd een zeer bescheiden markt voor Zuid-Afrikaanse blauwe bessen is, hoopt Berries ZA contacten te leggen met toonaangevende spelers op deze markt om het marktaandeel, dat momenteel 3% bedraagt, te vergroten.
“Europa, en dan vooral Nederland en Duitsland, zijn belangrijke markten voor Zuid-Afrika. Dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. We hebben het idee dat deze markten nog meer potentie bieden dan we vooralsnog hebben ervaren. Om deze reden investeren we nu extra in deze markten en hopen we ze te overtuigen van de uitstekende smaak en kwaliteit van onze blauwe bessen."
De wereldwijde logistieke problemen bemoeilijken de dagelijkse gang van zaken, zo laat Schutte weten. "De kostenstijgingen hadden ook een enorme impact. Het is echter niet de eerste keer dat Zuid-Afrikaanse telers en exporteurs te maken hebben met problemen bij het oogsten en verladen van hun producten. We zijn ervan overtuigd dat we ondanks deze uitdagingen in onze missie zullen slagen."
Blauwe bessen worden in heel Zuid-Afrika geteeld en dan met name in de provincies West-Kaap (60%), Mpumalanga, North-West, Gauteng en Limpopo. Het seizoen duurt van juni tot januari.
De promotiecampagne loopt vanaf nu tot Fruit Logistica 2022.
Voor meer informatie:
Valentina Podda
RED Communications Ltd
Tel: +44 1480 465953
valentina@redcomm.co.uk