FAO

"Bananen topproduct in Oekraïnse retail, maar aardappelen zwaar ondergewaardeerd"

Volgens analisten werd in 2019 slechts 5% van de aardappelen die in Oekraïne werden geconsumeerd, verkocht in supermarktketens. De rest van de aardappelen werd op markten en bij ongecontroleerde verkooppunten verkocht of werd door de consumenten zelf of hun familieleden geteeld en dus niet verhandeld. Supermarktketens zijn daarentegen wel goed voor de helft van de bananenverkoop in het land.

"Qua volume stonden aardappelen in 2019 bovenaan het lijstje, maar ze haalden niet eens de top-5 wat omzet betreft, ondanks het hoge prijsniveau. Bananen haalden de hoogste omzet", zegt Fedir Rybalko, een internationale adviseur van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

Andriy Yarmak, econoom bij het Investeringscentrum van FAO, denkt dat het de supermarktketens zelf zijn die hiervoor verantwoordelijk zijn. "Het is duidelijk dat de directie van supermarktketens zich niets aantrekt van zo’n basisproduct als aardappelen, en niet door heeft dat een dergelijke visie leidt tot miljoenen omzetverlies. Wanneer de consument iets vies en van lage kwaliteit ziet liggen in het schap in plaats van mooie aardappelen, gaat hij of zij naar de markt op zoek naar een kwaliteitsproduct. De prijzen voor aardappelen op de markten van Oekraïne zijn altijd veel hoger dan in supermarkten."

De expert merkt op dat de vuile aardappelen in de supermarkten van Oekraïne niet eens voldoen aan de basisnormen voor productveiligheid van het land, om nog maar te zwijgen van de internationale normen.

Bron: east-fruit.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven