Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aardappelen gebruikt voor de productie van eiwitproducten

Botaniline, een innovatief Amerikaans foodtech-bedrijf, ontwikkelde een nieuwe lijn gezonde gemalen eiwitproducten en is een samenwerking aangegaan met een levensmiddelenproducent om deze maaltijdoplossingen door de hele VS te distribueren. Door een percentage van het vlees te vervangen door aardappel kan Botaniline bewerkte vleesproducten met een clean label leveren die daarnaast ook minder zout en verzadigd vet bevatten. 

De chemische structuur van de aardappel wordt hiervoor gewijzigd en vervolgens wordt de aardappel gedurende een bepaalde tijd en bij een exacte temperatuur gekookt, waardoor de sappigheid en smaak van het 'vlees' behouden blijven en er geen vulstoffen, bindmiddelen, allergenen, chemische stoffen of zout meer toegevoegd hoeven te worden tijdens het verwerkingsproces. Het resultaat is dat het zoutgehalte tot wel 90% wordt verlaagd en dat het eindproduct geen allergenen, gluten, natriumglutamaat (MSG), getextureerde plantaardige eiwitten (TVP) en soja bevat, terwijl de kwaliteit, smaak en textuur behouden blijven. Dankzij deze unieke verwerkingsmethode op basis van aardappel kan bovendien 908 liter water per pound (453gr) vlees worden bespaard. 

"We zijn trots op het feit dat we een gezondere oplossing voor voedselproducenten hebben ontwikkeld in een tijdperk waarin hier grote behoefte aan is. Onze samenwerking met National Food Group sluit naadloos aan bij ons streven naar het leveren van smaakvolle en trendy voedingsmiddelen, die beter zijn voor mens en planeet," aldus Mark Celmer, de CEO van Botaniline. "Samen kunnen we innovatieve, duurzame en verantwoorde voedseloplossingen op de markt brengen."

Mark E. Celmar, medeoprichter, CEO en directeur (links) en Dean A. O’Brien, medeoprichter en hoofd levensmiddelentechnologie (rechts) met aardappelen die worden gebruikt voor de productie van de Botaniline-productlijn. (foto: Mark Mulville/Buffalo News)

"Deze exclusieve samenwerking zal leiden tot de ontwikkeling van verrassende nieuwe voedseloplossingen voor onze klanten," voegt Kelly Smythe eraan toe, vice-directeur van de National Food Group. "We blinken uit in het leveren van smaakvolle alternatieven die beantwoorden aan specifieke voedingseise."

Botaniline creëerde meer dan 100 soorten hotdogs, worsten, burgers en kipburgers die minder zout, verzadigd vet en calorieën bevatten en een cleaner label hebben. De baanbrekende eiwittechnologie wordt in heel de VS al op commerciële schaal toegepast. Daarnaast werkt het bedrijf samen met een aantal strategische partners om deze technologie ook in Canada, Zuid-Amerika, Europa en Azië te introduceren. 

Voor meer informatie: botaniline.co

Publicatiedatum: