Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karsten Europe over nieuw automatiseringspakket:

"Op het moment dat de effectiviteit onder een bepaald niveau komt, kunnen wij direct ingrijpen"

Een constante kwaliteit blijven leveren binnen de gewenste voorwaarden van klanten, terwijl de omvang van de organisatie groeit, groeit en nog eens groeit. Zo kan de situatie binnen Karsten Europe in een notendop worden omschreven. Logischerwijs is inzicht in de exacte kosten, tijden, productie en prestaties dan gewenst. Lex, quality assurance manager bij Karsten Europe, legt uit hoe zij dit voor elkaar krijgen dankzij Work-IT van Nitea.

Wat naar eigen zeggen begon met een aantal druivenstruiken in Zuid-Afrika is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde coöperatie. In de afgelopen vijftig jaar heeft The Karsten Group zich bewezen als een gigant binnen de fruitindustrie. Naast de teelt van een reeks aan druivensoorten en citrus- en steenfruit in Zuid-Afrika, verzorgt The Karsten Group ook de import, export, opslag, overslag en verpakking hiervan.

Om directe handel met partijen in en rondom Nederland te faciliteren én een constante kwaliteit te garanderen, zag Karsten Europe (als onderdeel van The Karsten Group) zo’n tien jaar geleden het levenslicht in een klein kantoor in het Westlandse De Lier. Het aantal transportlijnen steeg, waardoor de verhuizing naar Hoek van Holland al snel een logische keuze was om klanten op maat te kunnen blijven bedienen. Oftewel, om de juiste hoeveelheid kwaliteitsproducten op het juiste moment in de juiste verpakking op de juiste plaats te krijgen.

Vermoedens inwisselen voor feiten
“Vanuit deze modus blijven wij heel hard groeien,” stelt Lex. “De steeds groeiende capaciteit en de uitbreiding in het aantal verpakkingslijnen vereisen beheersing om constante kwaliteit te blijven leveren binnen de gewenste levertijd. En toen kwam Nitea in beeld.”

“Het voormalige systeem voldeed niet meer aan onze eisen. Daarom besloten wij verschillende registratiesystemen met elkaar te vergelijken. Work-IT van Nitea IT Solutions kwam hierbij als beste uit de bus, gezien hun focus op de AGF-sector en ambitieuze toekomstperspectief. Dankzij Work-IT zijn wij in staat om (arbeids)uren te registreren en bij te sturen op werkorder niveau. Dit is voor ons heel belangrijk, omdat we op deze manier niet alleen de kostprijs in de gaten kunnen houden, maar ook onze kwaliteit kunnen waarborgen.”

“Sinds wij met Work-IT werken, weten we precies wat de toegestane kosten voor een bepaalde opdracht zijn en hoe het ervoor staat met onze effectiviteit. Op het moment dat de effectiviteit onder een bepaalde niveau komt, kunnen wij direct ingrijpen. Dat is wel even anders in vergelijking met het verleden, waarbij wij er pas later, bij het inzien van de algemene cijfers, achter kwamen dat de kosten hoger of lager uitvielen dan begroot was. Van die vermoedens moesten wij feiten maken, want op feiten kun je sturen,” aldus Lex.

Beheersing van een grote kostenpost: arbeid
Work-IT zorgt voor grip op en inzicht in de arbeid en productie binnen een kwekerij of verpakorganisatie. De verrijkende verloningsmodule binnen het Work-IT softwarepakket maakt het voor gebruikers als Karsten Europe mogelijk om de loonkosten en andere componenten te specificeren. “Met Work-IT kunnen wij het behaalde resultaat verklaren en beheersen aan de hand van arbeidsuren. Wij kunnen precies zien hoe laat een medewerker zijn of haar werk aan een bepaalde lijn start en beëindigt en wanneer pauzes zijn ingelast. De  gemaakte uren zijn inzichtelijk, wat maakt dat wij ervoor kunnen waken dat een medewerker niet te veel overuren maakt en de bijbehorende kosten beperkt kunnen worden. Ik wil hierbij benadrukken dat wij Work-IT niet gebruiken als een middel om onze medewerkers op de vingers te kijken of te straffen. Wij benutten de verzamelde data om oorzaken van bepaalde uitdagingen aan het licht te krijgen, zodat we de processen kunnen blijven verbeteren op basis van feiten. Wij zijn hiermee in staat om onze medewerkers te motiveren door hen juist meer vrijheid te geven en op een eerlijke manier te belonen. Gemotiveerd personeel zorgt immers voor een mooi product,” legt Lex uit.

Tijd voor verdieping
Karsten Europe is voorlopig nog niet uitgegroeid. Lex licht toe: “Omdat wij als organisatie steeds groter worden en de arbeidskosten hierbij natuurlijk niet stil blijven staan, zijn wij gedwongen om deze kosten onder controle te houden. Arbeid is namelijk een grote kostenpost.”

Om nog meer grip op en inzicht in de productiviteit op de werkvloer te krijgen, heerst de wens om Work-IT te koppelen aan ons ERP-systeem. Lex: “Wij hebben alle vertrouwen in het nut van deze verdiepingsslag. De eerste fase van Work-IT hebben we op een positieve manier ervaren en hebben hiermee in de tussentijd veel geleerd over wat er te verbeteren valt binnen onze organisatie. De arbeid en het resultaat monitoren we al heel strak en we zijn er nu klaar voor om operationele verbeterslagen te maken door ook op werkorder niveau te sturen aan de hand van Work-IT!”

Voor meer informatie:
The Karsten Group
www.karsten.co.za

Nitea IT Solutions
www.nitea.nl 

Publicatiedatum: