Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Freshfel Europe optimistisch dat 'gat' in AGF-consumptie in 2022 geleidelijk zal worden gedicht

Eurostat heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat slechts 12% van de Europeanen boven de 15 jaar dagelijks vijf porties groenten en fruit consumeert. Deze bevinding komt overeen met de uitkomst van de op 16 december 2021 gepubliceerde Freshfel Europe Consumption Monitor, die uitwees dat de gemiddelde dagelijkse AGF-consumptie in de EU ongeveer 350 gr per capita bedraagt.

De sector zal in 2022 echter nog veel werk moeten verzetten om de voordelen van een plantaardige voeding voor het milieu, klimaat en de gezondheid te promoten om zo de AGF-consumptie op het niveau van de door de Wereldgezondheidsorganisatie minimaal aanbevolen hoeveelheid van 400 gr per persoon per dag (ofwel de helft van het bord) te brengen.   

Eurostat maakte bekend dat volgens haar schattingen zo'n 55% van de EU-bevolking boven de 15 jaar dagelijks één tot vier porties AGF nuttigt en dat maar liefst 33% van deze bevolkingsgroep helemaal geen groenten en fruit eet. Volgens het rapport van Eurostat haalt slechts 12% van de bevolking het streefaantal vijf porties per dag. Uit het rapport blijkt eveneens dat vrouwen doorgaans meer groenten en fruit consumeren dan mannen, aangezien 15% van de vrouwen vijf porties per dag eet tegenover slechts 10% van de mannen.

De Freshfel Consumption Monitor heeft berekend dat het EU-gemiddelde ongeveer 350 gr bedraagt, ofwel vier porties. Om aan de dagelijks aanbevolen inname van 400 gr groenten en fruit te voldoen, zouden EU-inwoners één stuk fruit of een portie groenten aan hun voeding toe kunnen voegen, hetgeen de Europese AGF-markt een impuls van 15 mln ton zou geven. 

Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe: "Ondanks dit lage consumptieniveau heeft de AGF-sector reden tot optimisme vanwege de voordelen die verse groenten en fruit te bieden hebben. De sector moet haar krachten bundelen om invloed uit te oefenen op de beleidsverschuiving die voortvloeit uit de Farm to Fork-strategie, gericht op een meer plantaardig voedingspatroon, en het EU-plan voor kankerpreventie, waarin een gezonde voeding, rijk aan groenten en fruit, een belangrijke rol speelt."

"De pandemie heeft de levensstijl van vele Europeanen ingrijpend veranderd en het bewustzijn omtrent milieu en klimaat verhoogd. De sector kan in 2022 dus rekenen op vele positieve krachten."

De Freshfel Consumption Monitor laat enorme verschillen in het consumptieniveau tussen de verschillende EU-lidstaten zien. Eurostat bevestigt deze analyse. De workshop die Freshfel Europe op 16 december jongstleden organiseerde benadrukte dat Europese consumenten ondanks deze verschillen veel belang hechten aan smaak, versheid, vitaminen en mineralen, gemak en seizoensgebondenheid. Op basis van de voordelen die groenten en fruit te bieden hebben, zal de sector zich binnen het voedselassortimenten dienen te positioneren om nieuwe consumenten over te halen om nog meer groenten en fruit te kopen. 

Binard herinnerde aan de conclusies van de workshop in december: "Er is duidelijk overeenstemming over de voordelen om nu in actie te komen. 'Act Now' was niet voor niets één van de motto's van het Internationale Jaar van Groenten en Fruit 2021. De AGF-sector zou het maatschappelijke bewustzijn omtrent de consumptie van groenten en fruit kunnen benutten in het voordeel van de planeet en de volksgezondheid."

"Freshfel Europe zal zich ook in 2022 actief inzetten om nieuwe kansen voor de sector te creëren, die niet alleen voort zullen vloeien uit de Farm to Fork-strategie maar ook uit een Fork to Farm-perspectief. De sector moet samenwerken om te kunnen beantwoorden aan een verscheidenheid aan consumentenverwachtingen om zo producten te leveren die aansluiten bij de voorkeuren, eetgewoonten en het koopgedrag van consumenten, waarbij zij steeds kwaliteit, smaak, versheid en gemak dient te garanderen," besluit Binard.

Voor meer informatie: 
Freshfel Europe
Tel: +32 (0)2 777 15 80
info@freshfel.org
www.freshfel.org
www.freshquality.eu

Publicatiedatum: