Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olaf Lehmann, Appenweier Frische GmbH

"Kwaliteitsverschillen moeten juist aan de POS meer benadrukt worden"

De handel in biologische groenten en fruit heeft al sinds enkele jaren de wind in de rug. Door de trend richting meer duurzaamheid, gezonde voeding en traceerbaarheid tot aan de POS winnen bio-levensmiddelen steeds meer aan betekenis. We spraken met Olaf Lehmann, de directeur van het Duitse Appenweier Frische, over het afgelopen jaar dat vanwege corona zeer bewogen was, en over de toekomst van de bio-branche.

De uitwerkingen van de coronacrisis moeten volgens Olaf eenduidig gedifferentieerd worden. "De bio-leveringsdiensten hebben juist tijdens de piekfases van corona buitenproportioneel geprofiteerd. Kantoorleveringsdiensten en speciaalzaken in de binnensteden hebben daarentegen deels sterke omzetverliezen geleden." Over het algemeen is de bio-branche tot nu toe goed door de crisis gekomen. Olaf: "De groeicijfers laten zien dat de consumenten meer geld uit hebben gegeven aan bio-levensmiddelen."


Olaf Lehmann, directeur van M&L Appenweier GmbH

Uitbreiding bio-areaal
Parallel hieraan worden duurzaamheidswaarden zoals biodiversiteit, bodembescherming en CO2-besparing nog steeds sterk met bio geassocieerd. Ook aan de telerskant ziet Olaf een duidelijke opwaartse trend. "Steeds meer telers breiden hun biologische teelt uit, bijvoorbeeld in de Pfalz, Niedersachsen en Franken, waardoor de teeltstructuren noodgedwongen veranderen. Het zijn echter vooral de grote bedrijven die hun areaal uitbreiden. De klassieke bio-teeltbedrijven participeren daarbij over het algemeen minder."

Appenweier Frische kijkt eerder kritisch naar de tendensen en probeert haar eigen weg in te slaan, benadrukt Olaf. "We focussen ons nog steeds op familiebedrijven die aan onze waarden voldaan. Binnen onze markt bestaat een zeer hoge zelfverzorgingsgraad, waardoor onze hoofdhandel uit importproducten bestaat."

Omzetverliezen bij Italiaans bio-citrus
Als we de huidige import bekijken, zijn het de klassieke big sellers zoals sinaasappelen, clementines en spruitjes die de boventoon voeren. In lijn met de klassieke biologische waarden wordt geprobeerd de transport- en inkooptrajecten zo kort mogelijk te houden. Lehmann: "We plannen onze producten, waar mogelijk, specifiek in Europa. De beste kwaliteit, op een geschikte locatie met het juiste bedrijf, is voor ons belangrijk."

"De Italiaanse Tarocco-bloedsinaasappelen zijn goed voor 40% van de sinaasappelomzet," vervolgt Lehmann. "Door het weer heeft de Siciliaanse citrussector dit jaar aanzienlijke opbrengstverliezen geleden, waardoor de oogst klein is. Wat de inkoop betreft, hebben we meer producten vanuit Spanje moeten inkopen."

Biologische sector in overgang
Volgens Lehmann zal het marktaandeel van biologische voeding blijven groeien. "De uitdaging voor de toekomst is om geloofwaardig te blijven en onze beloften waar te maken. De klassieke biologische waarden hebben de neiging minder aandacht te krijgen in de grote teeltstructuren. Vooral de kleinere telers, die hoge eisen stellen aan hun productie, zullen in de verdrukking komen door de marktstructuren en de prijsdruk. Ik zie de noodzaak om deze uitdagingen dienovereenkomstig aan te gaan, door wederverkopers in staat te stellen hun klanten duidelijk te maken waarom zij bij kleinere telers inkopen. De kwaliteitsverschillen moeten meer worden benadrukt, vooral op het POS," besluit Lehmann.

Voor meer informatie:
Olaf Lehmann
M & L Appenweier Frische GmbH
August-Spindler-Straße 1
D-37079 Göttingen, Duitsland
+49 (0) 55 1307 0710
kontakt@appenweier-frische.de  
www.appenweier-frische.de 

Publicatiedatum: