"Onze Tarocco-sinaasappelen zijn zeer gewild en zullen binnenkort weer in het schap liggen in de Italiaanse en Europese supermarkten. Deze sinaasappelen zijn altijd een groot succes en zijn de enige die geen last hebben van concurrentie uit het buitenland", vertellen de broers Angelo en Vicenzo Di Pasquale, oprichters van het merk Donnalia. "De retail is dit jaar vooral op zoek naar de grote kalibers. Daar hebben we gelukkig nog behoorlijke volumes van, maar ook de kleinere maten willen we zeker promoten."
Vincenzo en Angelo Di Pasquale
Groot of klein, de Siciliaanse Tarocco-sinaasappel is altijd lekker
"De kleinere sinaasappelen kunnen niet rekenen op dezelfde vraag, maar dat is helemaal onterecht", benadrukken de broers. "De zomerhitte en andere ongunstige weersomstandigheden hebben ervoor gezorgd dat de kleinere sinaasappelen het grootste deel van de beschikbare hoeveelheden vormen. We blijven echter optimistisch, want de smaak en de kwaliteit lijden niet onder de kleinere afmetingen. We moeten de consument dus zien te vertellen dat een kleine sinaasappel even lekker is. En aangezien de kwaliteit dezelfde is, betekent zo’n sinaasappel kopen aandacht hebben voor duurzaamheid, want op die manier wordt het fruit niet verspild. We moeten dit jaar nóg meer inspanningen leveren om onze klanten en de consument te informeren, zodat ze kunnen kiezen voor een bewuste en duurzame aankoop."
"Het kleinere fruit zal nog steeds voor verse consumptie op de markt worden gebracht, zij het tegen een lagere prijs. Op dit moment variëren de telersprijzen voor de Tarocco-sinaasappel van € 0,50 tot
€ 0,80, afhankelijk van de grootte en de kwaliteit van het fruit."
De helft minder oogstopbrengst
"Als gevolg van slecht weer hangen er dit jaar 50% minder sinaasappelen aan de bomen", vertellen de broers. "Dit zal gevolgen hebben voor de afzet, aangezien er meer vraag dan aanbod zal zijn. Veel bomen zijn op de proef gesteld, eerst door langdurige droogte en daarna door hevige regenval met overstromingen. De invloed van de klimaatverandering is duidelijk, zowel op de tuinbouw als op ons dagelijks leven. Daarom moeten we de uitdaging aangaan om duurzame teeltpraktijken te omarmen en ook in de verpakking te kiezen voor bijvoorbeeld FSC-gecertificeerde kartonnen verpakkingen."
Co-branding met de BGA Bloedsinaasappel van Sicilië
"In de eerste dagen van het nieuwe jaar beginnen we onze sinaasappelen in een setje van vier op de markt te brengen. De verpakking is milieuvriendelijk en we werken voor de vermarkting samen met de BGA Bloedsinaasappel van Sicilië. Vorig jaar is die samenwerking voor het eerst op touw gezet en dat is zeer succesvol verlopen, dus we gaan dit jaar verder op de ingeslagen weg met nog grotere volumes."
Donnalia is synoniem voor hoge kwaliteitsnormen, zowel in de teelt als wat betreft de duurzaamheid van het fruit. En wanneer een teeltbedrijf de tevredenheid van de consument centraal stelt, profiteren alle schakels van de toeleveringsketen daarvan.
"Kwaliteit en smaak zijn de hoekstenen van onze merkfilosofie", stellen de gebroeders Di Pasquale. Hard werk loont, en in het geval van Donnalia komt dat tot uiting in een nieuw pakstation in Delia, een dorp in de provincie Caltanissetta, dat in de loop van 2022 klaar moet zijn.
Voor meer informatie:
Donnalia
Di Pasquale Srl
Via Michelangelo, 7
93010 Delia (CL) - Italië
Tel: +39 (0)922 826009
amministrazione@dipasqualeortofrutta.com
www.donnalia.com