The Greenery topman Steven Martina bij BNR

"We willen de dialoog aangaan binnen de keten"

Steven Martina van The Greenery ging tijdens BNR Zakendoen in op de uitdagingen voor de teler, en de hele keten, in deze tijden van onzekerheid in de daghandel. "De missie van The Greenery is de wereld voorzien van betaalbare groenten en fruit", vertelt Steven. "Het moet namelijk ook toegankelijk zijn voor de lage inkomensklasse, waar al minder groenten en fruit wordt gegeten."

Dit streven wordt wellicht een handje geholpen door de aangepaste Europese regelgeving waardoor btw van groenten en fruit naar 0 moet gaan. Hiermee gaan de, algemeen bekende, oplopende kosten voor de telers echter hand in hand. De supermarkten willen er toch voor zorgen dat de boodschappen niet te duur worden. Wordt de teler hier niet de dupe van?

Dit vraagt Thomas van Zijl van BNR zich hardop af. "Er zijn namelijk pas een aantal telers op het gebied van bloemkool, broccoli en witlof uit The Greenery gestapt. Deze hebben een eigen invloedrijke coöperatie opgericht. De voorzitter hiervan gaf overigens aan dat dit niks met prijsvorming te maken had, maar met zeggenschap en ambitie. Alleen is de retail dan niet de lachende derde. Die kunnen de concurrenten tegen elkaar uitspelen."

Volgens Steven is dit deels waar. "Natuurlijk versterkt de toename van aanbieders de concurrentie. Zeker internationaal is er echter een trend gezet van grote retailers die langjarige afspraken maken met partijen. Dit maakt in Nederland ook een vlucht. Vanwege de maatschappelijke onrust over produceren zoeken zij ook de toenadering voor een dialoog binnen de keten om te kijken hoe we deze zo efficiënt mogelijk kunnen maken, zodat we ervoor kunnen zorgen dat op de juiste plekken rendement wordt gehaald."

Over de samenwerking met de telers maakt Steven zich ook geen zorgen. "Telers zijn ook ondernemers. Soms kun je niet altijd dezelfde snelheid aanhouden. Dat kan gebeuren, maar samen met de telers die bewust voor ons als partner kiezen, kunnen we verder ondernemen naar een gezamenlijk doel. Zo kijken we in samenspraak met onze telers naar wat ze kunnen leveren. Op deze manier kijken we al 25 jaar marktgericht naar de behoefte van de klant."

Er zijn nog wel wat stappen te verzetten om de sector verder te verduurzamen, stelt Steven. "Verdere digitalisering en automatisering maakt de keten verder inzichtelijk. Zo zijn we onder andere bezig met betere forecasting. Als je vraag en aanbod beter kunt voorspellen, zijn deze beter op elkaar aan te sluiten. Dit zorgt voor nog minder verspilling binnen de keten. Door middel van modellen kunnen we met onze telers kijken hoeveel productie waar plaats gaat vinden. Deze leggen we vervolgens naast onze vraagverwachting. Zo kunnen we er samen op inspelen." Dit zijn de manieren waarop de coöperatie de hogere kosten wil pareren door middel van een efficiëntere keten.

Luister hier het volledige gesprek van Steven Martina bij BNR Zakendoen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven