Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De interesse in lokale, Franse producten wordt groter, die in bio-producten juist kleiner"

Na bijna 20 jaar een continue groei te hebben doorgemaakt, is de verkoop van biologische voedingsproducten in Frankrijk in de eerste tien maanden van het jaar voor het eerst gedaald en wel met met 1,7%. In 1998 kocht 61% van de Fransen biologische producten, in 2011 was dit 80% en in 2020 87%, tegen 84% in 2021.

Terwijl een op de vier Fransen in 2020 aangaf dat jaar meer lokaal geteelde producten te hebben geconsumeerd (Ipsos-peiling van 2 februari), was 66% bereid  om “meer lokaal en in Frankrijk geteelde producten te kopen, zelfs als dat betekent dat ze hiervoor 10% of 15% meer moeten betalen.” Slechts 36% was bereid hetzelfde te doen als het gaat om biologisch geteelde producten (IFOP, juni).

Emily Mayer van onderzoeksbureau IRI is zich ook bewust van “de grotere interesse in lokaal geteelde producten. Consumenten zijn bovendien overtuigd van de goede kwaliteit van de lokaal geteelde producten. De op lokale wijze geteelde producten zijn gemiddeld 10% duurder dan op conventionele wijze geteelde producten en de op biologische wijze geteelde producten zijn bijna 30% duurder.”

Die verminderde interesse vanuit consumenten voor biologische producten zou ook kunnen worden verklaard door een vermindering van het vertrouwen in het label 'biologisch': waar in 2008 nog 70% van de consumenten in het label geloofden, was dit in 2021 nog maar 52%. 91% van de ondervraagden vindt bovendien dat biologische producten te duur zijn.

Volgens de opiniepeilingen van het Franse Onderzoekscentrum voor de observatie en bestudering van levensomstandigheden, zijn de profielen van de twee typen consumenten echter wel verschillend. De lokale consument behoort eerder tot “de wat oudere kopers van tussen de 45 en 60 jaar, ouder en daardoor misschien bezorgder en meer bezig met het beschermen van de lokale Franse teelt”, terwijl de biologische consument eerder behoort tot “de wat jongere kopers van onder de 45 jaar, jonger en zich doorgaans minder bewust van van economische kwesties”.

Bron: lemonde.fr

Publicatiedatum: