Na bijna 20 jaar een continue groei te hebben doorgemaakt, is de verkoop van biologische voedingsproducten in Frankrijk in de eerste tien maanden van het jaar voor het eerst gedaald en wel met met 1,7%. In 1998 kocht 61% van de Fransen biologische producten, in 2011 was dit 80% en in 2020 87%, tegen 84% in 2021.
Terwijl een op de vier Fransen in 2020 aangaf dat jaar meer lokaal geteelde producten te hebben geconsumeerd (Ipsos-peiling van 2 februari), was 66% bereid om “meer lokaal en in Frankrijk geteelde producten te kopen, zelfs als dat betekent dat ze hiervoor 10% of 15% meer moeten betalen.” Slechts 36% was bereid hetzelfde te doen als het gaat om biologisch geteelde producten (IFOP, juni).
Emily Mayer van onderzoeksbureau IRI is zich ook bewust van “de grotere interesse in lokaal geteelde producten. Consumenten zijn bovendien overtuigd van de goede kwaliteit van de lokaal geteelde producten. De op lokale wijze geteelde producten zijn gemiddeld 10% duurder dan op conventionele wijze geteelde producten en de op biologische wijze geteelde producten zijn bijna 30% duurder.”
Die verminderde interesse vanuit consumenten voor biologische producten zou ook kunnen worden verklaard door een vermindering van het vertrouwen in het label 'biologisch': waar in 2008 nog 70% van de consumenten in het label geloofden, was dit in 2021 nog maar 52%. 91% van de ondervraagden vindt bovendien dat biologische producten te duur zijn.
Volgens de opiniepeilingen van het Franse Onderzoekscentrum voor de observatie en bestudering van levensomstandigheden, zijn de profielen van de twee typen consumenten echter wel verschillend. De lokale consument behoort eerder tot “de wat oudere kopers van tussen de 45 en 60 jaar, ouder en daardoor misschien bezorgder en meer bezig met het beschermen van de lokale Franse teelt”, terwijl de biologische consument eerder behoort tot “de wat jongere kopers van onder de 45 jaar, jonger en zich doorgaans minder bewust van van economische kwesties”.
Bron: lemonde.fr