Oliver Huesmann is al meer dan 30 jaar werkzaam in de groenten- en fruitsector en adviseert diverse bedrijven wereldwijd. Begin december publiceerde FreshPlaza al een persbericht van Eurofreshproduce, waarin werd gesteld dat de Duitse markt steeds oninteressanter wordt voor Spaanse producenten. Huesmann sprak met ons over de precieze omstandigheden achter deze veronderstelling en waarom de Aziatische markt wél een toekomst biedt voor Europese producenten.
Vijf grote spelers
"Vraag en aanbod in Duitsland worden in hoofdzaak beheerst door vijf grote afnemers, die samen een marktaandeel van ongeveer 70% hebben," aldus Huesmann. "De kleine telers en de middelgrote tuinbouwbedrijven kunnen niet meer op hetzelfde niveau met de grote bedrijven communiceren als vroeger. Producenten met tot 100.000 kg aan producten zijn niet langer aanspreekpunten voor de Duitse levensmiddelenretailhandelaar, die soms van één product 50 vrachtwagenladingen per week eist. Door het gebrek aan communicatie tussen producenten en Duitse retailers worden de prijzen gedomineerd door de inkoop."
Prijzen, niet certificaten doorslaggevend voor producenten
"Certificaten die zijn opgezet conform Duitse normen suggereren een globale duurzaamheid die feitelijk niet bestaat." Huesmann wijst erop dat aan die certificaten ook kosten zijn verbonden, die producenten uit armere en/of structureel zwakkere landen nauwelijks kunnen betalen. Certificaten vallen in Duitsland ook onder strengere regels dan bijvoorbeeld in landen als Spanje: "Het zou daarom beter zijn als certificaten vergezeld zouden gaan van een verificatie ter plaatse, waardoor een regelmatige controle zou zijn gewaarborgd," aldus Huesmann. Bovendien is de doorslaggevende factor voor de Spaanse producenten niet de naleving van de certificaten, maar de prijzen van de goederen. "De producenten zelf zouden ook van de prijsstijgingen moeten profiteren. Want als de handel 30% meer verdient, moeten deze percentages ook doorberekend kunnen worden aan de producenten, zodat die ook duurzaam en eerlijk kunnen produceren."
Volgens Huesmann staan de Spaanse producenten, gezien deze uitdagingen, nu voor de vraag of het überhaupt wel rendabel is om in deze sector te blijven, met name voor de Duitse markt. "Er zijn nauwelijks mogelijkheden voor telers om rechtstreeks in contact te komen met de retailhandel in levensmiddelen. Als producent met slechts 100.000 kg productie ben je nu eerder een mogelijke partner voor een nichemarkt in Azië."
Standaardproducten in de foodretail, premiumproducten bij andere leveranciers
Tegenwoordig zijn speciale kwaliteitsproducten alleen te vinden bij retailhandelaren die niet tot grote ketens behoren. In deze sector valt echter geen grote groei te verwachten, aangezien het in de eerste plaats om een verplaatsingsmarkt gaat. "De levensmiddelen-retailhandel daarentegen wil standaardproducten, die gericht zijn op bulk, betrouwbaarheid en stabiele prijzen. De meeste andere leveranciers op de groothandelsmarkt zijn in feite kopers van de onverkochte of overgeproduceerde goederen. De groothandelsmarkt functioneert nog steeds, onder meer omdat zij de resterende voorraden van de levensmiddelenretailhandelaar doorverkoopt aan cateringbedrijven, enz."
Familiebedrijven die al generaties lang bestaan, hebben de sprong naar verkoop aan de retail al gemaakt, maar de consument gelooft nog steeds in certificaten, die echter meestal niet werken in deze vorm, aldus Huesmann. "De Duitse markt bevindt zich in een situatie waarin ze Spanje zou kunnen verliezen als de belangrijkste groenten- en fruitproducent. Goederen uit Mexico, Peru, Marokko, Egypte, Turkije, enz. verdringen de Spaanse producten steeds meer van de markt. Spanje heeft al ongeveer 30% van zijn marktaandeel voor tomaten verloren."
Voor meer informatie:
FRUITCONSULTING ltd.
Apto. Correos 155
ES-29730 Málaga (Rincon d.l.V.), Spanje
Tel: +34 951 105 792
[email protected]
de.fruitconsulting.eu