Wat heeft het afgelopen jaar het meeste impact gehad op je bedrijf?

Die vraag stelden we, met enkele andere vragen aan bekende Hollandse en Belgische AGF'ers in de Kersteditie van Primeur. Voor de volledige antwoorden moet u beslist de Kersteditie lezen. Dan leest u ook waar deze ondernemers het meest trots op terugkijken, wat ze als grootste uitdaging zien voor 2022 en hoe ze Kerst gaan vieren. (klik hier voor een abonnement), maar deze antwoorden krijgt u vast cadeau.


Rij 1: Jelte van Kammen, Jurgen de Witte, Guy Demeyer
Rij 2: Dominiek Noppe, Martin Scherpenhuizen, Rob Banken
Rij 3: Ivo van Rey, Peter Nicolaï, Gerrit-Jan Roza

Wat heeft het afgelopen jaar het meeste impact gehad op je bedrijf?

Jelte van Kammen, Harvest House
Het afgelopen jaar hebben de enorme prijsstijgingen van energie en grondstoffen een grote impact gehad. De kostprijzen van onze producten zijn daarmee flink omhooggegaan, maar dat krijgen we er niet automatisch voor terug. In onze sector wordt de prijs namelijk nog steeds bepaald door vraag en aanbod. Retailers – onze belangrijkste afzetmarkt – verwachten ook dat de prijs door de markt betaald zal worden. Ik denk dat veel retailers nog niet door hebben wat er aan de hand is in Europa. Zij zien nog niet dat voedselzekerheid, wat we allemaal zo vanzelfsprekend vinden, wel eens minder normaal kan gaan worden op deze manier. De toekomst zal het uitwijzen.  

Dominiek Noppe, Vergro
De start op onze nieuwe locatie in Sint Katelijne Waver. De eerste weken waren wat hectisch, omdat we nog niet gewoon waren op een extra locatie te werken. Na een paar weken werden we alles gewoon en weten we niet wat ons gemak is. Zonder die locatie was het deze zomer allemaal niet gelukt.

John Willems, ZON fruit & vegetables
Het zou een open deur zijn om Covid te noemen. Maar de energiecrisis is voor veel van onze telers enorm pijnlijk, en was voor ZON wel een streep door de rekening in een jaar waarin uitstekende resultaten zijn geboekt.

Peter Nicolaï, Nicolaï Fruit
De coronapandemie. Op microniveau: zorg om de gezondheid van onze eigen mensen; op macroniveau: de verstoring van de aanvoerketen, de kostenstijging, de logistieke uitdagingen, zoveel onverwachte elementen die elke dag moeten worden overwonnen om ‘zo normaal mogelijk’ operationeel te functioneren. 

Rob Banken, Banken Champignons
De stijging van de kostprijs als gevolg van gestegen grondstof-, arbeids-, energie-, brandstof- en verpakkingskosten. Deze kostenverhoging is niet meer te absorberen en moeten we helaas doorbelasten.

Guy De Meyer, Demargro
Voor ons heeft ongetwijfeld het hele gedoe rond de coronapandemie en alle gevolgen van dien de grootste impact op het bedrijf gehad.

Martin Scherpenhuizen, Scherpenhuizen
Natuurlijk heeft ook in 2021 Corona de meeste impact gehad op onze bedrijfsvoering. De onvoorspelbaarheid van het virus en het gejojo met maatregelen maakte het niet altijd eenvoudig om een eenduidig beleid te voeren waarbij iedereen binnen het bedrijf goed aangesloten bleef. Zeker ook de persoonlijke contacten zijn in de commerciële dynamiek van iedere dag van belang. Aan de andere kant hebben we noodgedwongen kunnen ervaren wat er allemaal mogelijk is, zoals thuiswerken, teams vergaderen, collega’s vervangen en zal deze ervaring naar de toekomst voor ons bedrijf en onze mensen meer comfort geven.

Jurgen de Witte, Group A. De Witte
De extra omzet door nieuwe klanten en bestaande klanten die het assortiment uitbreiden of nog meer gebruik willen maken van onze services.

Bjorn en Saren, Vita Veggie Herenthout
De lockdown en coronamaatregelen en het behalen van de titel ‘Groentevakman 2021’. 

Renate van de Hoef, Gijs van de Hoef
De bouw van onze externe productiekeuken. In het eerste kwartaal is met de bouw begonnen. Uiteraard zijn we nauw betrokken geweest hierbij. In de tussentijd draaiden de winkel en de webshop door op volle toeren. Dit betekende vaak dat hetzelfde werk of zelfs meer met minder handen gedaan moest worden. Sinds september werken we vanuit onze externe keuken om de winkel te bevoorraden. Dit was in het begin logistiek een flinke uitdaging, ook al is de keuken slechts een paar honderd meter verwijderd van de winkel. 

Ivo van Reij - BioRey
Ondanks alles wordt er in de handel meer op een positieve manier met elkaar omgegaan. 2021 heeft wendbaarheid gebracht. Als je je relaties veel minder fysiek ziet, is het des te belangrijker dat je op de contactmomenten die je hebt, probeert vanuit positiviteit oplossingen te zoeken.

Gerrit-Jan Roza – BioFreshi Produce
Bio staat in the picture en behalve marktgroei hebben we dit jaar ook een forse autonome groei doorgemaakt in de afzet van biologische productie. In het laatste halfjaar waren vooral de prijsstijgingen van bijvoorbeeld energie, maar ook schaarste van arbeid en verpakkingsmaterialen een groot onderdeel van onze gesprekken.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven