Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe regels omtrent wegvervoer in 2022

In 2022 zijn er veel nieuwe ontwikkelingen op komst rondom de wet-en regelgeving voor vracht- en bestelauto’s.

Aanscherping regelgeving milieuzones voor vrachtauto’s
Per 1 januari 2022 wordt de regelgeving voor milieuzones aangescherpt voor vrachtauto’s. Nu mag je nog met een vrachtauto met emissieklasse Euro 4 of hoger een milieuzone in rijden. Vanaf 1 januari 2022 is Euro 6 de eis. Er komt geen overgangsregeling, wel zijn er ontheffingen beschikbaar. 

Registratieplicht (land)bouwvoertuigen 
Vanaf 1 januari mogen trekkers, langzaam rijdende (land)bouwvoertuigen (zogeheten MMBS’en) en getrokken materieel alleen nog de openbare weg op als ze bij de RDW zijn geregistreerd. In 2020 kunnen deze voertuigen nog online worden geregistreerd. In 2021 is registratie alleen nog mogelijk na een keuring bij een keuringsstation.

Een trekker of MMBS hoef je niet te registreren als deze niet op de openbare weg komt, een maximale constructiesnelheid heeft van minder dan 6 km/u of smaller is dan 130 cm. Getrokken materieel dat een maximale constructiesnelheid van minder dan 25 km/u  of een toegestane maximummassa van minder dan 750 kg heeft, hoef je ook niet te registreren. 

Registratie landsymbool verplicht bij digitale tachograaf
In de Europese Unie is voor grensoverschrijdend vervoer bepaald dat bestuurders het symbool van het land dat zij binnenrijden handmatig moeten registreren in de tachograaf. Dit moet gebeuren nadat ze een grens van een lidstaat hebben gepasseerd. De landsymbolen staan in de tachograaf en moeten door de chauffeur aangeklikt en bevestigd worden. Deze verplichting geldt al sinds 20 augustus 2020 voor voertuigen met een analoge tachograaf en gaat vanaf 2 februari 2022 ook gelden voor voertuigen met een digitale tachograaf. 

Werkwijze voor registratie
De bestuurder stopt op de dichtstbijzijnde stopplaats aan of voorbij de grens. Als het passeren van de grens van een lidstaat gebeurt op een veerboot of een trein, registreert de bestuurder het landsymbool in de haven of op het station van aankomst. 

Bestuurders van voertuigen met een analoge tachograaf moeten sinds 20 augustus 2020 ook het symbool registreren van de landen waar ze hun werkdag respectievelijk zijn begonnen en geëindigd. 

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: