In geen enkele sector binnen de retailhandel volgen ontwikkelingen elkaar zo snel op als in het supermarktsegment. Online drukt een steeds grotere stempel op het Nederlandse supermarkt landschap. Vers heeft met name het afgelopen jaar een forse stijging in omzetaandeel laten zien, blijkt uit onderzoek van Supermarkt & Ruimte. "Daarmee wordt het verdienmodel voor online supermarktaanbieders interessanter; vers kent doorgaans een hogere marge dan houdbare producten."
Albert Heijn blijkt net als vorige meting online marktleider te zijn. 40% van de respondenten geeft aan bij Albert Heijn online supermarkt aankopen te doen. Picnic (29%) heeft Jumbo (21%) nu definitief verdrongen naar de derde plek. Overigens gaat bijna 95% van de particuliere supermarktomzet door de fysieke supermarkt.
Klik hier voor een samenvatting van het onderzoek. De totale resultaten zijn beschreven in de publicatie ‘Online supermarktomzet op waarde geschat’ en is op aanvraag beschikbaar via [email protected].
Voor meer informatie
Jeroen van der Weerd
Supermarkt & Ruimte
[email protected]
www.supermarktenruimte.nl