Consument koopt bijna 50 procent meer AGF online

Nederlandse supermarkten verkochten in 2021 bijna 50 procent meer AGF online dan een jaar eerder. De verkoop op de winkelvloer daalde met 2 procent, zoals blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van IRI kassadata. Komkommer is in het afgelopen jaar de meest thuisbezorgde verse groente. Banaan staat op de eerste plek in het online boodschappenmandje van vers fruit.

Boodschappen online bij de supermarkt bestellen wint nog altijd aan populariteit in Nederland. Corona gaf de onlineverkoop een zetje in de rug. Nederlanders zijn samen met Zweden zelfs koploper in online boodschappen doen, zoals blijkt uit een recent onderzoek in Europa van PayPal. Van de Nederlandse consumenten koopt 80 procent weleens boodschappen in de onlineshop. De belangrijkste redenen zijn: tijd besparen, alles in één keer bestellen en de beste koop kunnen vinden door online-aanbieders te vergelijken. Bijna tweederde van de Nederlandse consumenten bestelt weleens online maaltijden van thuisbezorghoreca.

Hoge score AGF online
Wat zijn de belangrijkste categorieën online en welke producten zijn hardlopers? AGF is met een omzetaandeel van 15 procent veruit de belangrijkste categorie binnen de online verkoop van supermarkten. Hiermee scoort AGF online nog hoger dan op de winkelvloer waar AGF goed is voor 12 procent van de totale omzet. Een categorie als brood/banket doet het online duidelijk minder goed. De consument gaat hiervoor toch nog altijd liever naar de winkel om het product te zien. In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg het aandeel online in de totale AGF supermarktomzet 8 procent. Ter vergelijking: in het vierde kwartaal van 2019 ging het om 4 procent. De zomervakantie is in Nederland anders ingevuld dan vorig jaar. Hierdoor zakte de onlinebestellingen in het derde kwartaal even terug, maar na de zomer was de interesse weer onverminderd aanwezig.

Maaltijdsalade in de winkel
Inzoomend op de online hardlopers binnen verse groenten valt de koppositie van komkommer op. Op de winkelvloer is in gewicht uitgedrukt tomaat de meest verkochte groente, maar online wordt deze positie ingenomen door komkommer. Qua supermarktomzet staat tomaat overigens wel op de eerste plaats. Na komkommer zijn tomaat, paprika, bloemkool en broccoli de meest thuisbezorgde verse groenten. Alle producten in de top-10 meest verkochte groenten online noteren een flinke verkoopstijging vergeleken met vorig jaar. Zo gaat het om een groei van 36 procent (wortel) tot een groei van 63 procent (bloemkool). Hoge stijger net buiten de top-10 is het verspakket dat bestaat uit ingrediënten om een maaltijd te bereiden. Er zijn verschillen in de lijst van meest gekochte groenten online en op de winkelvloer. Maaltijdsalades, gemengde groentemixen en roerbakgroenten doen het naar verhouding in de winkel beter dan bij de bezorging thuis. 

Peer online
Qua vers fruit wordt banaan het meest thuis geleverd, gevolgd door appel en sinaasappel. Peer staat wat hoger genoteerd op het online bestellijstje dan op het lijstje in de winkel. Dat geldt ook voor avocado en mango. Aardbei moet het juist weer wat meer hebben van verkoop op de winkelvloer aangezien deze niet voorkomt in de top-10 meest thuisbezorgd fruit op basis van gewicht. Buiten de top-10 noteren onder andere kaki, vijg, kers en nectarine een flinke stijging in onlineverkoop.

Bron: GroentenFruit Huis


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven