Dit jaar heeft de Argentijnse citrusexport zich hersteld. Het was zelfs 7 jaar geleden dat er nog eens meer dan 400.000 ton werd verladen, zo meldt Betina Ernts van het Argentijnse adviesbureau Top Info in een rapport.
Zowel sinaasappelen, mandarijnen als citroenen, de drie belangrijkste citrussoorten, overtroffen de exportcijfers van vorig jaar en het gemiddelde van de laatste vijf jaar. De grootste stijging deed zich voor bij mandarijnen (54%), terwijl bij sinaasappelen en citroenen de toename beperkter was (respectievelijk 8% en 3%), zo meldt het rapport.
Ondanks de nieuwe en strikte bepalingen die begin dit jaar door de Europese Unie werden opgelegd na het fytosanitaire conflict van vorig jaar vond er dus toch een herstel van de export plaats. Vanaf mei was het Argentijnse citrus weer welkom in de EU, maar de eerste weken werd er weinig verladen omdat het nog zoeken was om aan de nieuwe eisen te voldoen. Sommige exporteurs slaagden er zelfs niet in de complexe bepalingen na te leven en zochten andere bestemmingen voor hun citrus. De verminderde export naar de EU kon worden gecompenseerd door meer zendingen naar andere bestemmingen, zoals Noord-Amerika en het Verre Oosten.
Argentinië heeft zelfs zeer grote hoeveelheden richting VS gezonden, namelijk dubbel zoveel als vorig seizoen. De VS, die voor het eerst de grootste afnemer van Argentijnse citroenen werd, was redder in nood voor het Argentijnse seizoen, aangezien zowel Europa als Rusland minder product importeerden dan gebruikelijk.
Ook in het Verre Oosten werd er vooruitgang geboekt. De export naar China nam fors toe, ook al was de toename veel gematigder dan in het geval van de VS. De EU nam 45% van het Argentijnse citrus af, de VS 31%, Oost-Europa 18%, Azië, 4% en de rest van de landen 2%.
De Argentijnse citrusexport groeide ondanks sterke concurrentie van andere landen van het zuidelijk halfrond. Zo vestigden Zuid-Afrika en Peru nieuwe exportrecords en overspoelden ze de markten op het noordelijk halfrond met hun citrus.
De export werd bovendien belemmerd door logistieke problemen bij het zeevervoer, wat veel vertragingen veroorzaakte. Hierdoor werd de transittijd vaak met één tot drie weken verlengd, waardoor de planning soms in het honderd liep.
Bron: lagaceta.com.ar