Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse consumenten vertrouwen milieukeurmerken en hogedruktechnologie

In 2021 hebben het Duitse instituut voor levensmiddelentechnologie (DIL) en het overheidsinitiatief voor de levensmiddelenindustrie (LI FOOD) een landelijke enquête gehouden onder 1.029 consumenten. Het thema was 'vertrouwen in de etikettering van levensmiddelen'. In dit verband werd ook bekeken in hoeverre er vertrouwen was in innovatieve procestechnologieën.

Uit de studie blijkt duidelijk dat met name de etiketten voor biologisch geproduceerde levensmiddelen een zeer groot vertrouwen genieten. Het Duitse biolabel staat op de eerste plaats, met een vertrouwen van 58% van de respondenten. Tegelijkertijd heeft dit label ook de hoogste bekendheidsgraad van alle onderzochte labels, namelijk bijna 100%.

Benadrukt moet worden dat het EU-keurmerk voor biologische producten, dat qua normering vergelijkbaar is met het Duitse keurmerk voor biologische producten, veel minder vertrouwen geniet (score van 43%), terwijl de keurmerken van de verenigingen Bioland en Demeter tussen deze twee getallen liggen. Het Bioland-label geniet hier een veel grotere bekendheid dan het Demeter-label en het EU biologische label. Bovendien genieten met name de labels "Veganistisch" en "Zonder Genetische Manipulatie" een relatief groot vertrouwen, en deze zijn ook zeer bekend.

Grafiek: DIL e.V.  Klik hier voor een vergroting

De minst vertrouwde keurmerken zijn het CO2-label "Stop-Climate-Change" en de door de EU beschermde oorsprongsbenamingen (BOB/BGA). Vooral het resultaat voor de laatstgenoemde etikettering is opmerkelijk, aangezien de oorsprongsbescherming in de EU een systeem is dat al bijna 30 jaar oud is. Ondanks deze lange periode en de door de EU gesubsidieerde reclamecampagnes is er slechts een beperkt vertrouwen in dit systeem.

Bovendien is het feit dat er op de Duitse levensmiddelenmarkt geen duurzaamheidslabel bestaat dat bekend is bij de consument, een tekortkoming met betrekking tot het aanhoudende probleem van klimaatverandering. Alleen door middel van een dergelijk label kan de consument in staat worden gesteld een bewuste, mogelijk duurzamere aankoopbeslissing te nemen.

Anderzijds is er wel een keurmerk m.b.t. het thema gezondheid, de NutriScore, dat al een zeer hoge bekendheidsgraad heeft (bijna 90%). Het probleem hier is echter dat slechts circa 38% van de consumenten dit etiket vertrouwt en 20% zelfs zeer weinig of weinig vertrouwen heeft in de NutriScore. Mocht dit in de toekomst wettelijk verplicht worden, dan zou in een voorlichtingscampagne nodig zijn om het vertrouwen in deze aanduiding te versterken, zodat deze door de consumenten daadwerkelijk wordt gebruikt als hulpmiddel bij hun besluitvorming.


Grafiek: DIL e. V.

In het tweede deel van de enquête werden verschillende procestechnologieën aan de consumenten voorgesteld. Zo werd bijvoorbeeld uitgelegd wat er schuilgaat achter de Crispr-CAS-methode, de methode met gepulseerde elektrische velden, en in vitro of op cellen gebaseerd vlees. Na deze inleiding moesten de respondenten dan op een schaal van 1 (helemaal geen vertrouwen) tot 5 (zeer veel vertrouwen) aangeven in welke mate zij de voorgestelde technologieën vertrouwen. Hogedruktechnologie kwam als beste uit de bus. Vanuit het oogpunt van de consument liggen de plantaardige eiwit- en vleesalternatieven die nu al op grote schaal op de markt verkrijgbaar zijn, in Duitsland op kop.

Publicatiedatum: