EU blijft ook in 2022 duurzame teelt krachtig ondersteunen

Voor 2022 wordt er € 185,9 miljoen toegewezen aan de promotie van Europese agrofoodproducten binnen en buiten de EU. Net als in 2021 richt het promotieprogramma van volgend jaar zich op producten die verenigbaar zijn met de doelstellingen van de Europese Green Deal, zoals biologische en duurzame teelt en dierenwelzijn.

"De bevordering van de kwaliteit en veiligheid van Europese agrofoodproducten op de Europese en wereldwijde markten is een belangrijk aspect van de steun die de Commissie aan telers en verwerkers biedt", zegt EU-landbouwcommissaris Janusz Wojciechowski. "Ons promotiebeleid speelt een sleutelrol in de transitie naar duurzame voedselsystemen. We willen meer bewustzijn creëren rond biologische landbouw en duurzame teeltpraktijken, in combinatie met de promotie van verse groenten en fruit, want die zijn essentieel voor een gezonde en evenwichtige voeding. De vraag naar dit soort producten moet groeien als we willen dat meer telers en producenten mee op de kar van de groene transitie springen."

Het promotiebeleid zal campagnes meefinancieren die in lijn liggen met de ambities van de Europese Green Deal en met de doelstellingen van de 'Van boer tot bord'-strategie, het Europees kankerbestrijdingsplan, het actieplan voor biologische productie in de EU en het Europese burgerinitiatief 'End the Cage Age'. De campagnes moeten consumenten in de EU en wereldwijd informeren over biologische en duurzame teelt in de EU en de bijdrage van de agrovoedingssector aan klimaatactie en milieubehoud. Binnen de EU zullen de campagnes ook gezonde en evenwichtige voeding promoten door de nadruk te leggen op een verhoogde consumptie van verse groenten en fruit.

Om de samenhang met het Europese kankerbestrijdingsplan te vergroten, zal het visuele promotiemateriaal van de campagnes bovendien moeten verwijzen naar de Voedingsrichtsnoeren voor de beoogde EU-lidstaat.

De campagnes zullen ook de hoge veiligheids- en kwaliteitsnormen, de diversiteit en de traditionele aspecten van EU-agrovoedings-producten benadrukken. Dit omvat de bevordering van EU-kwaliteitslabels zoals geografische aanduidingen.

Ten slotte wordt met betrekking tot campagnes buiten de EU verhoogde aandacht besteed aan markten met een groot groeipotentieel, zoals Japan, Zuid-Korea, Canada en Mexico. De geselecteerde campagnes moeten het concurrentievermogen van agrovoedingsproducten uit de EU verbeteren en de bekendheid en het marktaandeel ervan in deze beoogde landen vergroten.

Voor meer informatie:
Miriam Garcia Ferrer
Tel: +32 2 299 90 75
miriam.garcia-ferrer@ec.europa.eu

Thérèse Lerebours
Tel: +32 2 296 33 03
therese.lerebours@ec.europa.eu


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven