Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snel subsidieregeling voor aanschaf Zero Emissievrachtauto

Voor de aanschaf van een zero-emissie-vrachtauto kunnen bedrijven binnenkort de subsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) aanvragen. De planning is dat bedrijven vanaf 1 mei 2022 de subsidie kunnen aanvragen.

Doel van AanZET
Het doel van AanZET is om de aanschaf van een zero-emissievrachtauto met batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving aantrekkelijk te maken. Daartoe vergoedt de regeling een deel van de meerkosten van een zero-emissievrachtauto (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtauto. Het subsidiebedrag kan afhangen van de grootte van de onderneming. In de subsidiepot zit in totaal 13,5 miljoen euro in 2022. Vanaf 2024 zal er naar meer geld moeten worden gezocht.

Positief signaal
Demissionair staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat kondigde de subsidieregeling aan in een brief naar de Tweede Kamer. Binnenkort gaat de internetconsultatie van start en kan iedereen een reactie of mening geven over de nieuwe subsidieregeling. 

evofenedex vindt het een positief signaal dat de subsidieregeling is aangekondigd. ''Het bedrijfsleven kan hiermee stappen zetten in het verduurzamen van het wagenpark. Op deze manier dragen onze leden actief bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot en een schoon leefklimaat in de steden. Tegelijkertijd beseffen we ook dat de huidige subsidiepot niet toereikend is voor de benodigde 11.700 zero-emissievrachtauto’s op 31 december 2029. Een andere zorg is of er voldoende laadinfrastructuur en netcapaciteit beschikbaar zal zijn om deze vrachtauto’s te kunnen laden.''

Volledige zero-emissiestadslogistiek
Door ketenoptimalisatie en zero-emissiezones in steden moet de CO2-uitstoot als gevolg van goederentransport met minstens 30% zijn gereduceerd in 2030. Om volledig zero-emissiestadslogistiek vanaf 2030 mogelijk te maken, is het van belang dat er voldoende vraag naar en aanbod van zero-emissievrachtauto’s is. In 2030 zijn er naar verwachting circa 11.700 zero-emissievrachtauto’s nodig voor de zero-emissiezones.

Bron: evofenedex

 

Publicatiedatum: