Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joachim Stracke, Fruit Retail Consulting:

"Het potentieel van de AGF-afdeling wordt vaak niet volledig benut"

"Klassiekers als avocado hebben nog een groot potentieel en zullen - ondanks de politieke debatten eromheen - nog sterk groeien. Er staat ook veel te gebeuren in de convenience en de to-go sector. Gesneden en gekoelde groenten waren bijvoorbeeld lange tijd niet aan de orde in Duitsland, maar er is steeds meer vraag naar", zegt Joachim Stracke, die al 35 jaar in de foodretail werkt en zich vooral richt op de distributie van verse groenten en fruit.

Op 1 mei 2021 begon hij zijn eigen bedrijf als management consultant voor de AGF-handel. Stracke runde tien jaar lang zijn eigen groente- en fruitspeciaalzaak, en werkte 14 jaar lang voor Edeka in de groente- en fruitverkoop. De management consultant sprak met ons over de huidige situatie en trends in de retailhandel. Hij ziet nog veel potentieel in de groente- en fruitafdelingen, dat vaak niet ten volle wordt benut.

Prijs en waardering van goederen
"De Duitse consument heeft weinig inzicht in de productiekosten van levensmiddelen van hoge kwaliteit, waaronder ook groenten en fruit.  Er zijn goederen die de Duitse markt niet eens bereiken, omdat de prijzen hier niet worden aanvaard. De Aziatische markt, met name China, heeft hier voor veel producenten een veel groter potentieel. Zowel de Duitse handel als de consumenten moeten eens met beide benen op de grond komen." Stracke vindt het moeilijk dat er nu alleen nog over de prijs wordt onderhandeld. "De hoge prijsdruk van de handel dwingt sommige telers op de knieën. En daarbij komen nog de verschillende eisen die de diverse winkelketens aan de producten stellen."

Regionaliteit, duurzaamheid en biologische producten
Stracke spreekt ook van een lastige balans tussen de vraag naar regionale biologische producten van hoge kwaliteit enerzijds en laaggeprijsde goederen anderzijds. "Hier spelen prijs en seizoensgebondenheid een belangrijke rol. Tegelijkertijd rijst de vraag hoe duurzaam de productie van watermeloenen en vooral avocado's werkelijk is, als het gaat om waterverbruik," aldus Stracke.

Online retailhandel wint aan belang
"Online bezorgdiensten die voedingswaren verzenden, worden door de stationaire handel vaak nog sterk onderschat als concurrent," zegt Stracke. "Aanbieders uit de Europese markt, maar ook van buiten Europa, zoals de VS, hebben al veel aangekondigd voor het komende jaar. Andere belangrijke thema's voor de sector zijn het veiligstellen van de beschikbaarheid van goederen, vertical farming en vooral het gebrek aan gekwalificeerde, geschoolde arbeidskrachten."

Intelligente verpakking - geen plastic
"Vóór Corona was verpakking verreweg het meest besproken onderwerp op het gebied van duurzaamheid. Zowel van de zijde van de consument als van de markt kwamen hierover vragen. Daarna werd het relatief rustig." Het thema "intelligente verpakkingen" moet nu sterk worden gepromoot, aldus Stracke. Het gaat om veelzijdige verpakkingen die voedselverspilling tegengaan, maar de kwaliteit van de producten blijven garanderen.

In het algemeen kan men nog niet zo gemakkelijk zonder folie, wat blijkt uit de behandeling van producten zoals komkommers: "Er zijn bedrijven die zich eerst tegen folie hebben uitgesproken en daar vervolgens op zijn teruggekomen. Want als het lokale en het Nederlandse seizoen voorbij zijn en je komkommerleveringen uit andere landen moet halen, die dan 3-4 dagen onderweg zijn, is er veel uitval. We kunnen dus nog niet zonder folie. We moeten intelligente verpakkingen maken die recycleerbaar zijn, maar we moeten ons ook oriënteren op wat politiek gezien mogelijk en gewenst is."

Stracke wijst erop dat composteerbare verpakkingen al bestaan, maar dat het wettelijk kader nog niet is vastgesteld. "Op dat punt loopt het systeem achter op de realiteit, omdat nieuwe, intelligente producten niet op de markt kunnen komen."

Voor meer informatie:
Joachim Stracke
fruit RETAIL consulting
Am Schieferstollen 17
57399 Kirchhundem, Duitsland
Tel: +49 151 12 62 78 92
kontakt@stracke-consulting.de 
stracke-consulting.de  

Publicatiedatum: