Verbod op plastic verpakkingen: Interfel pleit voor Europese en sectorale harmonisatie

De AGF-sector houdt zich niet alleen actief bezig met het afzetten van producten in bulk, maar ook met het actief zoeken naar alternatieven voor plastic verpakkingen voor de te verpakken (bulk)producten.

Na de inhoud van het besluit betreffende het Franse verbod op plastic verpakkingen voor groenten en fruit van minder dan 1,5 kg te hebben geanalyseerd, hekelt Interprofession een maatregel die onrealistisch is en moeilijk toepasbaar is op alle producten binnen de gestelde termijn.

De implementatie van het besluit per 1 januari 2022 brengt zowel een groot economisch risico met zich mee voor veel van de deelnemers binnen de sector als een groot risico voor het consumptiebehoud en de traceerbaarheid van tal van verse groenten en fruit.

  • In een situatie waarin sprake is van aanzienlijke schaarste en stijgende kosten van verpakkingsmaterialen, zal de implementatie van het besluit voor de producten waarvoor een alternatief kan worden gevonden, door de omschakeling naar zo’n beschikbaar alternatief leiden tot hogere kosten;
  • In een situatie waarin het vooral nog een kwestie is van harmonisatie van de regels, zijn er nog veel juridische onzekerheden met betrekking tot het kunnen aanbrengen van teksten of stickers op de nieuwe verpakkingen. Daarom roept de sector op tot harmonisatie van deze regels op communautair niveau vóór elke toepassing op het nationale grondgebied;
  • In een situatie waarin andere sectoren recyclebare verpakkingen mogen gebruiken, vragen de deelnemers binnen de AGF-sector waarom de sector verse groenten en fruit wordt uitgesloten van deze manier van werken.

Interfel zal op verschillende niveaus beoordelingen van experts en juridische acties in gang zetten om de manier van werken voor alle professionals te verduidelijken en veilig te stellen.

Interprofession zal verschillende acties ondernemen om ervoor te zorgen dat het Franse verbod op het gebruik van plastic verpakkingen de informatievoorziening en traceerbaarheid van de producten voor consumenten niet in de weg staat.

Tot slot zal Interfel ervoor zorgen dat het de collectieve capaciteit ontwikkelt om informatie over de consumptie, een volksgezondheidskwestie en informatie over de ontwikkelingen voor verse groenten en fruit te kunnen vormgeven.

Dit is een ‘pure politieke communicatie-actie’ die willekeurig meestal van toepassing is op een sector waarvan de afzet van de producten grotendeels in bulk plaatsvindt (meer dan 65%) en die slechts 1,5% van de plastic verpakkingen voor voedsel vertegenwoordigt.

Voor meer informatie: 
interfel.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven