2020 was een catastrofaal jaar voor zowel de sierteelt als voor de sector van eetbare bloemen in Spanje, maar meerdere mensen die actief zijn in de branche weten nieuwsdienst Efeagro te vertellen dat de bestellingen van eetbare bloemen omhoog zijn geschoten nu de feestdagen weer voor de deur staan.
Laura Carrera, CEO van Innoflower, een bedrijf dat in 2016 werd opgericht en eetbare bloemen teelt, legt uit dat deze "eetbare juwelen" steeds meer gevraagd worden door Spaanse restauranthouders. Deze Kerst is de vraag ontzettend hoog bij Innoflower, dat het jaar zal afsluiten met een omzet van om en nabij het half miljoen, een cijfer vergelijkbaar met dat van 2019. "Met onze nieuwe teeltlocaties erbij verwachten we volgend jaar dubbel zoveel product op de markt te brengen. En op middellange termijn denken we de omzet te kunnen vervijfvoudigen", vertelt Laura Carrera.
De eigenaar van Microgreens, José Ángel Castillo, begon in 2017 met het telen van biologische eetbare bloemen in Nerja (Málaga), omdat er veel vraag kwam van restaurants in de omgeving. Nu zet hij zijn oogst ook af op de markten van Córdoba, Jaén en Madrid. "De consumptie in Spanje zal toenemen. Het is niet zomaar een modegril, het is een trend die zal aanhouden, zoals al het geval is in Frankrijk of Italië. Sinds november zijn de bestellingen doorlopend binnen-gekomen. Er is momenteel meer vraag dan aanbod", zegt hij overtuigd. Castillo teelt de eetbare bloemen in kassen die hij
's zomers afdekt met schaduwnetten in plaats van plastic.
Haute cuisine en MasterChef
De beheerder van Garanfruit Agro, Vicente Ripoll, is ervan overtuigd dat fenomenen zoals het televisieprogramma MasterChef of de opkomst van de haute cuisine in Spanje de afgelopen vijf jaar de kennis en het gebruik van eetbare bloemen in de gastronomie een flinke duw in de rug hebben gegeven.
"Het is niet gemakkelijk om eetbare bloemen te vinden in de schappen van supermarkten en hypermarkten, maar het is duidelijk dat de consumptie zal toenemen, omdat niet alleen de smaak van een gerecht ertoe doet, maar ook de presentatie. Het visuele aspect heeft duidelijk terrein gewonnen", zegt Vicente Ripoll.
Garanfruit Agro, dat de eetbare bloemen op de markt brengt onder de merken Innobrotes en Maycagreens, is in zes jaar tijd gegroeid van 400 m2 naar 4.000 m2. In 2022 verwacht het bedrijf tussen de 10 en 15% meer te factureren dan dit jaar.
De productmanager van de groente- en fruitgroothandel CMR Infinita in Mercamadrid, Jaime Muñoz, is er ook van overtuigd dat de markt van eetbare bloemen zal blijven groeien, met enkele specifieke pieken in de afzet, zoals met Kerst, Valentijn of in de zomer aan de kust. Eetbare bloemen zijn ook populair op bruiloften en communiefeesten.
Bron: efeagro.com