Lidl zet zich al jaren in voor eerlijke beloningen in de wereldwijde toeleveringsketens. Al in 2006 was de onderneming de eerste retailer in Duitsland die "Fairglobe" introduceerde, een huismerk voor fairtradeproducten zoals koffie en biologische bananen. Sinds de zomer van 2019 zijn ook conventionele bananen met Fairtrade-certificaat verkrijgbaar in alle Duitse Lidl-winkels. Over de hele linie streeft de foodretailer naar redelijke lonen en inkomens, met onder meer transparantie over de loon- en inkomenssituatie van mensen in wereldwijde toeleveringsketens.
Als onderdeel van het Initiative for Sustainable Agricultural Supply Chains (INA) werkt Lidl daarom aan een nieuw proefproject voor eerlijke lonen en inkomens in de bananensector in Ecuador en andere landen. Het project werd gepresenteerd op een INA kick-off evenement. "Om langetermijnverbeteringen en meer transparantie te bereiken, is samenwerking tussen nationale en internationale marktdeelnemers met consistente maatregelen noodzakelijk", aldus Christoph Graf, hoofd inkoop bij Lidl in Duitsland. "Daarom zijn we erg blij dat andere marktdeelnemers nu het voorbeeld volgen met betrekking tot een van de populairste fruitsoorten in Duitsland."
Lidl zet zich continu in voor eerlijke wereldwijde handel
Ook voor andere producten richt Lidl zich op redelijke lonen voor kleine telers in de productielanden. De voedingsretailhandelaar onderstreept dit engagement vooral via het 15-jarige strategische partnerschap met Fairtrade. Lidl betaalt wereldwijd de meeste Fairtrade-premies aan producenten op het zuidelijk halfrond.
Het "Way to go"-project, een mijlpaal in het engagement van Lidl voor eerlijke inkomens, laat zien hoe eerlijke handel eruit kan zien. Met de Fairtrade-gecertificeerde "Way to Go"-chocolade maakt het bedrijf extra inkomsten mogelijk voor cacaoboeren in Ghana.
Voor meer informatie: www.lidl.de/fairtrade