Avocado is de afgelopen jaren een van de belangrijkste niet-traditionele agri-exportproducten van Colombia geworden. Jorge Restrepo, directeur van de Corporatie van Telers en Exporteurs van Hass Avocado's (Corpohass), verwacht dat de export eind 2021 afklokt op € 185 miljoen en dat er in 2022 meer fruit wordt verzonden naar enkele pas aangeboorde markten.
"Dankzij het Colombiaanse Landbouwinstituut (ICA), dat verantwoordelijk was voor de onderhandelingen over de toegangsprotocollen, en de ministeries van Handel en Landbouw hebben we de afgelopen vier jaar (sinds augustus 2017) zeven nieuwe markten bereikt: de Verenigde Staten, Argentinië, Japan, Peru, China, Zuid-Korea en Chili. In 2022 willen we meer volumes exporteren naar de nieuwe markten en onze afhankelijkheid van de Europese markt verder reduceren", voegt hij eraan toe.
De export kent een mooie groeicurve. Tussen januari en september is 69.600 ton ter waarde van € 138 miljoen verladen, wat in waarde 35% en in volume 63% meer is dan in dezelfde periode in 2020.
"De laatste maanden van het jaar en eerste drie van het nieuwe jaar zijn de belangrijkste voor de export en we blijven sterk inzetten op de Europese markt. Met 92 exporteurs zijn we op 33 bestemmingen actief. De vooruitzichten voor 2022 zijn dus goed", vertelt Jorge Restrepo.
"Onze grootste markt is Nederland. Daar realiseren we 53% van onze omzet. De top 10 wordt vervolledigd door het Verenigd Koninkrijk, Spanje, België, Frankrijk, Duitsland, Argentinië, de Verenigde Staten, Rusland en Costa Rica. We zouden graag zien dat Colombia een promotiecommissie opricht in de Verenigde Staten, want in volume is dat de belangrijkste markt ter wereld", zegt de manager, die ook hoopt dat er verder wordt gewerkt aan het openen van de Chileense markt.
Corpohass wil ook werk maken van een label met oorsprongsaanduiding.
Bron: portafolio.co