Scania introduceert nieuwe hybride vrachtwagens

Scania introduceert hybride elektrische voertuigen (HEV) en plug-in hybride elektrische vrachtwagens (PHEV) die kunnen worden uitgerust met verschillende aandrijf- en laadopties. Deze kunnen voldoen aan verschillende eisen voor toepassingen zoals gekoeld transport, betonmixers en regionale distributie. 

De aandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met onderdelen van Scania's nieuwste generatie van Opticruise versnellingsbakken is de GE281 gecreëerd. Dit is een elektrische aandrijving met een vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW's tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor.

De nieuwe elektrische GE281 van Scania werkt samen met een zeven- of negen liter verbrandingsmotor en biedt mogelijkheden voor het creëren van fossielvrije transportoplossingen voor zware vrachtwagens met een veeleisende carrosserie.


De GE281-aandrijving

Het werkt echter ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40% in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen.

''De GE281 is iets nieuws in de zware vrachtwagenindustrie'', zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Hoofd e-mobility bij Scania Sales & Marketing. ''Met deze vierde generatie hybride vrachtwagens van Scania hebben we een punt bereikt waar hybrides sterke kandidaten zijn voor een verscheidenheid aan toepassingen waar duurzaamheid en slimme oplossingen de belangrijkste prioriteiten zijn. Deze nieuwe hybrides kunnen een groot aantal taken aan en zullen in allerlei relevante vergelijkingen op de voorgrond komen.''

De nieuwste hybride generatie van vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV's en als PHEV's, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07 verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel FAME.

''De rijervaring kan eigenlijk worden vergeleken met wat u in een personenauto krijgt met een systeem met dubbele koppeling'', zegt Allard. ''En met deze oplossing kunnen we alle ondersteunende functies bieden, zoals adaptieve cruise control met actieve voorspelling en snelheidsregeling bergafwaarts. Een andere grote verbetering met deze oplossing is dat de energierecuperatie tijdens het vertragen ook ononderbroken is, wat belangrijk is aangezien de elektrische motor de primaire rembron is in deze voertuigen.''

Voor meer informatie:
Scania
www.scania.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven