Inholland Academy

Inschrijving cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole van start

Op 15 februari 2022 gaat de cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole, aangeboden door Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek), van start. Het 3-daagse programma biedt professionals in de voedingsindustrie de kans om niet alleen kennis, maar ook ervaring op te doen met het sensorisch testen en beoordelen van producten. Volgens cursisten en docenten dé manier om handvatten te genereren voor in de praktijk en met meer zelfvertrouwen op de werkvloer te staan.

Een basis waar vanuit je kunt gaan denken, werken en leren
De cursus wordt verzorgd door trainers van Hogeschool Inholland die betrokken zijn bij onderzoek, onderwijs en praktijkvraagstukken op het gebied van sensorisch onderzoek in de voedingsindustrie. In 2,5 dag voorzien zij cursisten van de nodige kennis over sensorisch onderzoek voor kwaliteitscontrole én gaan cursisten direct aan de slag met het uitvoeren van de belangrijkste sensorische testen. Volgens Wendy Weeland (docent Food Commerce & Technology aan Hogeschool Inholland) is dat ook wat de cursus zo uniek maakt: de praktische toepassing. ''Cursisten krijgen een boek waarin alles rondom sensorische testen wordt beschreven, van verschiltesten tot beschrijvende testen. Maar hetgeen waar cursisten vaak tegenaan lopen is: hoe ga ik dit in de praktijk toepassen? En dat is waar deze cursus hen mee verder helpt.''

De cursus biedt professionals die werkzaam zijn in de voedingsketen en -verwerkende industrie de kans om zich verder te ontwikkelen zonder terug de schoolbanken in te hoeven. Dit geldt zowel voor professionals die zich bezig houden met de kwaliteit van producten binnen een bedrijf, als voor professionals die hun eigen onderneming en product verder willen ontwikkelen. Cursist Anton Spruit, eigenaar van Don Julian Coffee, zegt er het volgende over: ''Ik ben gestart met de cursus om meer inzicht te krijgen in wat ik allemaal moet leren op het gebied van sensorisch testen en beoordelen en dat blijkt nog heel wat te zijn. De cursus is een goede eerste stap. Ik krijg veel handvatten voor in de praktijk en mogelijkheden om door te leren, naslag werk te doen en mijzelf en mijn product verder te ontwikkelen.''

Van meningen naar objectieve beoordeling
Tijdens de cursus wordt de tijd genomen om aan de slag te gaan met het proeven, ruiken en voelen van producten en beschrijven van smaken, geuren en texturen. Dit om samen tot een sensorisch profiel te komen dat niet alleen passend is voor het product, maar ook voor iedereen duidelijk is. Zo leren cursisten hoe je een basis legt voor je product waaraan je kunt refereren en toetsen.

Processen die volgens Wendy in de praktijk vaak lastig blijken. ''Bij kwaliteitscontrole gaat het vaak om het beoordelen wanneer een product nog acceptabel is voor verkoop of wanneer het écht niet meer kan. Waar de ene collega al snel denkt dat iets niet meer goed is, steekt de ander zo alles in zijn mond. Daar wil je vanaf. Je wil van beoordelingen die alleen meningen zijn naar een meer objectieve aanpak. En daar geeft de cursus de kennis en vaardigheden voor.''

Naast handvatten ook zelfvertrouwen
Naast het juist kunnen testen en beoordelen, speelt ook communicatie een rol. Want hoe verkoop je wat je hebt bevonden aan het management team of een andere laag binnen het bedrijf? Voor het kunnen presenteren van de resultaten krijgen de cursisten tools mee. ''Een stukje zelfvertrouwen'', aldus Wendy.

Niet alleen intern, maar ook extern zorgen de kennis en vaardigheden van de cursus ervoor dat professionals steviger in hun schoenen staan: ''Na de cursus heb ik het gevoel dat ik ook een weerwoord kan geven wanneer mijn product beoordeeld wordt door anderen. Omdat ik nu weet hoe het moet, kan ik hierover mee praten'', aldus Anton.

Sensorisch onderzoek voor productontwikkeling
Het uitvoeren van sensorisch onderzoek voor productontwikkeling is een thema waar Hogeschool Inholland zich mee bezig houdt in zowel het onderwijs, onderzoek als in de praktijk. Binnen de opleiding Food Commerce & Technology leren studenten over de ontwikkeling van voedingsproducten en het beheren van kwaliteit en processen, waarbij sensorisch onderzoek een grote rol speelt. Daarnaast zijn de trainers van deze cursus ook als docent-onderzoekers betrokken bij vraagstukken uit de praktijk binnen het onderzoek Sensory & Consumer Research.

De cursus vindt plaats op 15 februari, 22 februari en 15 maart 2022. Inschrijven voor de cursus is vanaf vandaag mogelijk via de website.

Voor meer informatie:
martijn.haas@inholland.nl
www.inholland.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven