Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumententrends Colruyt

Champignons en avocado hardlopers in decembermaand

Zowel de avocado als de champignon maken hun opwachting aan de Belgische feesttafel meldt Colruyt in haar trendrapport. In december zijn 15 procent meer avocado's verkocht dan in november en januari. December is met stip ook de beste verkoopmaand voor champignons. Colruyt speelt daar dit jaar op in met voorgesneden mixen. 


Mini-groenten en exoten bij Colruyt

Speciaal voor de feesten voorziet Colruyt in een uitgebreid assortiment exotisch fruit (lychee, ananaskers, grenadillo, tamarillo, kumquat, ...), heel populair bij het dessert. Colruyt voert Hass-avocado in het assortiment die twee keer langer te bewaren zijn dankzij een 100% natuurlijk beschermlaagje. 

Als exotische groente hebben ze broccolini opgenomen. De feesttopper witloof kan echter niet ontbreken. Daarvan worden 5 miljoen stronken verkocht (28 volle vrachtwagens). Veel kleur op het bord kan met minigroenten die allemaal van Belgische bodem zijn. Ook diepvriesgroenten zijn een opkomende trend. Voor de Kerst zetten ze witte asperges, schorsereren en zoeteaardappelfrieten in de kijker.

Dit jaar valt Kerst bij de start van de vakantie. Dat betekent minder tijd
om het feestmenu voor te bereiden, merkt Colruyt. Daarom kiezen consumenten meer voor gemak. Diepvriesproducten,
kant-en-klare schotels uit de versmarkt, traiteurbereidingen van
de beenhouwerij, hapjes die je maar hoeft op te warmen. Die producten hebben veel succes, en zeker tijdens de eindejaarsdagen."

Bij Colruyt Laagste Prijzen zien ze 4 trends voor eindejaar:

"Lekker en makkelijk: consumenten kiezen steeds meer voor gemak, denk dan aan diepvriesproducten, kant-en-klare schotels en traiteurbereidingen uit de Colruyt-beenhouwerij. Zo stijgt het volume diepvriesproducten met 20% in de maand december. Hapjes die je zo op tafel zet of maar even moet opwarmen zijn ook zeer populair, we zien dat 1 op 5 klanten zo’n hapjes koopt tijdens de feestperiode.

Wereldkeuken: het assortiment wereldkeuken kreeg een enorme boost sinds de start van de coronapandemie, en dan vooral de Mexicaanse en Thaise keuken. Bovendien kiezen Belgen steeds vaker voor pikant. Een werelds gerecht op het menu voor de feestdagen, dat kan dus zeker.

Klassiekers: natuurlijk zal niet iedereen voor een exotisch gerecht gaan, tijdens de eindejaarsperiode doen de klassiekers het zeer goed. Zo verkopen we 222 volle vrachtwagens schuimwijn en 28 volle vrachtwagens witloof tijdens de eindejaarsperiode. Producten die het ook steeds goed doen: zeevruchten, gerookte zalm, kalkoen en ijs.

Bewust consumeren: we zijn steeds bewuster bezig met wat we consumeren: minder of geen alcohol, minder suikers en vetten, meer plantaardig en meer lokaal. De verkoop van vegetarische producten stijgt jaarlijks met 10% en de trend naar meer plantaardig zien we ook bij eindejaar. Alcoholvrije producten doen het ook steeds beter."

Bron: Colruyt

Publicatiedatum: