Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Is het gezonder eetpatroon door corona blijvend?

Recent ING-onderzoek geeft aan dat per saldo consumenten nog steeds meer uitgeven aan hun dagelijkse consumptie van groente en fruit, wat bijdraagt aan een gezonder eetpatroon. Maar het is veel te vroeg om het langetermijneffect nu te kunnen beoordelen, temeer omdat onze dagelijkse voedingsomgeving niet veel is veranderd.

Ahold Delhaize geeft bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers aan dat het bedrijf blijft profiteren van de ontwikkeling dat mensen door corona meer thuis consumeren, meer online bestellen en gezonder eten. Zou de trend van gezonder eten, net als die van meer online bestellen, een blijvende kunnen zijn?

In het begin van de coronapandemie stegen de totale verkopen van groente en fruit in Nederland met 4%. Hoewel veel mensen gezonder willen eten, is het maar de vraag of ze dat blijvend gaan doen.

Gedragsverandering consument nodig voor blijvend resultaat
Voeding speelt een belangrijke rol bij de bestrijding van welvaartsziekten. Met het Nationaal Preventieakkoord staan overheid en bedrijfsleven samen op tegen obesitas, overmatig alcoholgebruik en roken. Eerder dit jaar oordeelde het RIVM nog dat de ambities uit het Nationaal Preventieakkoord fors achterlopen op schema. Het instituut noemt als een van de maatregelen om met grote voorlichtingscampagnes en continue aandacht van beleidsmakers de consument te stimuleren tot bewustere voedingskeuzes en een gezondere leefstijl.

Maar ook supermarkten die tijdens corona marktaandeel verloren kunnen met extra promotieactiviteiten voor versproducten klanten weer voor zich terugwinnen. Ook de groente- en fruitsector zelf zou nog meer het momentum kunnen benutten om het belang van gezonde voeding te benadrukken. Zo kan de hele keten bijdragen aan een fundamentelere verschuiving naar gezondere voedingspatronen.

Voor meer informatie: www.ing.com 

Bron: ANP

Publicatiedatum: