De Belgische start-up Ryp Labs kondigt aan een simpele sticker ontwikkeld te hebben die de houdbaarheid van fruit met veertien dagen verlengt. StixFresh is een oplossing op basis van verbindingen die van nature door planten worden aangemaakt ter bescherming tegen ziekten.
De start-up zegt dat het StixFresh met succes heeft getest op veel verschillende soorten fruit, zoals mango's, aardbeien, frambozen, druiven, perziken, kersen, avocado's, enz.
Mango met en zonder StixFresh-sticker na 7 dagen / © Ryp Labs
Ryp Labs voert nu proefprojecten uit met (internationale) retailers die zeggen 15-30% minder aardbeien, blauwe bessen, nectarines en mandarijnen te moeten weggooien wegens bederf.
"Bijna 60% van de consumenten is het eens met de stelling dat fruit bederft voordat ze het kunnen gebruiken. Daarnaast is 57% van hen geïnteresseerd in niet genetisch gemodificeerd en biologisch fruit, dat doorgaans sneller bederft. Bovendien vertegenwoordigt voedselverspilling ongeveer een kwart van ons afval, waarvan het grootste deel bestaat uit groenten en fruit vanwege hun bederfelijke aard", vertelt Moody Soliman, CEO en oprichter van Ryp Labs.
"Onze doelgroep, waaronder verpakkers-distributeurs en retailers overal ter wereld, vertrouwen sterk op hun reputatie en willen dus altijd producten van hoge kwaliteit leveren."
De stickers kunnen tot drie maanden worden bewaard in hun originele, hersluitbare verpakking. Eenmaal uit de verpakking gehaald, wordt de sticker geactiveerd.
Het bedrijf is ook van plan de sticker aan te bieden aan het grote publiek. "Consumenten zijn ons volgende doelsegment. Zij kunnen een pakje stickers kopen om ze thuis te gebruiken."
Voor meer informatie:
ryplabs.com