Deze week werd een punt gezet achter de succesvolle digital first-campagne "Follow me to be Healthy with Europe", gelanceerd door Freshfel Europe en Aprifel in juli 2019. Drie jaar lang bracht de campagne het belang van een gezond en uitgebalanceerd eetpatroon onder de aandacht bij 18-30-jarigen in Europa.
Onder de hashtag #400gChallenge moedigde de campagne jonge Europeanen aan hun consumptie van groenten en fruit te verhogen tot een minimum van 400g per dag. Het doel was om de voedingsgewoonten van millennials te verbeteren en uiteindelijk te veranderen, in lijn met de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omtrent de aanbevolen dagelijkse consumptie van groenten en fruit.
Aangezien deze generatie het gros van haar info online haalt, is de campagne met haar digitale karakter erin geslaagd het bewustzijn rond gezond eten te vergroten, ondanks de corona-uitdagingen. Sinds de lancering van de campagne zijn de posts op social media meer dan 64 miljoen keer gezien en werden de uitgebrachte video’s meer dan 1,6 miljoen bekeken. Dertig video's, infographics en bijdragen van meer dan 20 influencers uit zes Europese landen moedigden jonge Europeanen aan om tips te delen om groenten en fruit gemakkelijk in hun dagelijkse voeding te integreren. Voorafgaand aan de Covid-19-beperkingen ontmoette de campagne ook meer dan 2.500 jongeren tijdens drie verschillende evenementen.
"Obstakels zoals een gebrek aan interesse in voeding en gezondheid, minimale kennis van wat goed voedsel precies is en angst dat een gezond eetpatroon te duur is, zorgen er vaak voor dat veel jonge mensen niet genoeg groenten en fruit in hun voeding integreren", vertelt Philippe Binard, algemeen afgevaardigde bij Freshfel Europe. "We zijn daarom ongelooflijk trots op het werk van deze campagne om mensen bewust te maken van de eenvoudige stappen die kunnen leiden tot een gezondere levensstijl, en zijn dankbaar voor alle steun die we de afgelopen drie jaar hebben gehad op weg naar dit doel."
Voor meer informatie: freshfel.org