Sebastián Aguilar, Campo de Lorca (Spanje):

"Broccoli telen is specialistenwerk"

De start van de Spaanse broccoli- en bloemkolenexport is voor de telers totaal anders dan vorig seizoen. De groei van de groenten wordt afgezwakt door de kou, terwijl de vraag in Europa groot is. Bovendien brengen stijgende productiekosten de rentabiliteit in gevaar voor Spaanse telers en exporteurs.

"In 2020/2021 was er in de eerste maanden een grote aanvoer, die bovendien op de markten concurrentie kreeg van producten van lokale teelt in Noord-Europa, waar het seizoen langer duurde dan normaal, tot zelfs in december", herinnert Sebastián Aguilar zich, commercieel directeur van Campo de Lorca, een bedrijf uit Murcia dat beter bekend is om haar merk Cricket. "En daar kwam dan nog het aanzienlijke aanbod van broccoli bij dat afkomstig was van de aanplanten voor de vrije markt, zowel in de regio Murcia als in Extremadura. Sommige van die producties waren zelfs buiten controle. Deze hoeveelheden overspoelden toen de veilingen en de prijzen maakten een duikvlucht", voegt hij eraan toe.

Maar volgens Sebastián Aguilar is de start van het huidige seizoen vrij normaal te noemen. "We zien dat er dit jaar bijna geen vrije aanplanten zijn, zodat de aanvoer op de markt dus veel meer gecontroleerd verloopt. Veel van de telers die vorig jaar op goed geluk hadden aangeplant, hebben zich gerealiseerd dat broccoli geen commodity is, maar specialistenwerk."

In oktober waren de temperaturen en dus ook de oogstvolumes hoger dan normaal, maar in de maand november, die behoorlijk koud was, is de teelt van broccoli en bloemkool weer in de juiste plooi gevallen. "Maar we hebben ook veel percelen op grotere hoogte, waar de koude nachten de teelt vertragen, terwijl de vraag in Europa sterk is op dit moment."

De prijzen compenseren soms de hoge productiekosten waartegen telers en exporteurs aankijken niet volledig. "De productiekosten voor telers zijn tussen de 17% en 20% gestegen, van verpakkingsmaterialen zoals karton, hout en plastic – die overigens vaak ook vertragingen oplopen bij de levering –, tot energie, transport en brandstof. Maar ook arbeid en water zijn duurder geworden. Die kosten moeten doorgerekend worden en er zijn klanten die dat begrijpen en anderen die dat niet doen. In de broccoli- en bloemkolenteelt werken we met zeer krappe marges, dus moeten deze kosten idealiter gedragen worden door alle partijen in de waardeketen", zeggen Sebastián Aguilar en Antonia Piernas, directrice Marketing en Communicatie van Campo de Lorca en voorzitster van de Más Brócoli-vereniging.

Ondertussen begint de horeca weer gebukt te gaan onder de nieuwe corona-uitbraken in Europa, zo vertellen de leidinggevenden van dit bedrijf. "We weten natuurlijk niet wat de precieze impact zal zijn, maar bij deze nieuwe golf van besmettingen is het weer de paniek die overheerst. Misschien gaan de regeringen een beetje overhaast te werk in hun beslissingen om restaurants en scholen weer te sluiten", zegt Sebastián Aguilar.

De afzet van Campo de Lorca is behoorlijk stabiel en de afgelopen jaren werd een jaarlijkse groei gerealiseerd van ongeveer 3-5%. "De groei bij bloemkool gaat iets harder dan bij broccoli. De groei wordt gedreven door de toegenomen vraag van onze klanten, die het onderscheidende karakter van ons merk weten te waarderen. We hebben een hoge mate van productspecialisatie bereikt, zowel in maatvoering als in kleur. We zijn erin geslaagd sneeuwwitte bloemkolen te leveren en daarmee scoor je toch op de markt", benadrukt Antonia Piernas. "Aan de andere kant denk ik dat we het er allemaal over eens zijn dat broccoli in de lift zit en perfect past in de hausse rond een gezonde levensstijl. De eigenschappen van broccoli zijn steeds beter bekend, alsook de manieren waarop je ermee in de keuken aan de slag kan. Wat dat betreft, wordt in het kielzog van andere Europese landen een consumptiegroei op de Spaanse markt verwacht."

Más Brócoli, een vereniging die de consumptie van broccoli wil promoten, heeft een Europees programma gepresenteerd waaraan het samen met andere verenigingen deelneemt om broccoli in de sportwereld binnen te brengen dankzij de medewerking van verschillende Olympische atleten. "Deze actie die internationaal loopt, zet het product broccoli van Spaanse herkomst in de schijnwerpers."

Voor meer informatie:
Toñi Piernas
Campo de Lorca
Tel: +34 968465960
a.piernas@campodelorca.com
campodelorca.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven