Digitaal bestelgemak voor de klant en ondernemer

Een digitaal ondersteunde Kerst bespaart tijd en voorkomt fouten

Tholen - De decembertijd is een megadrukke tijd voor de AGF-specialist. Via digitaal ondersteunde Kerstbestellingen via een webshop kun je deze periode goed voorbereid tegemoet gaan én tijdens de drukke dagen vlak voor Kerst alles managen. In het webinar "Een digitale Kerst", georganiseerd door Midmid in samenwerking met Postuma AGF, werden tips en ideeën gedeeld waarmee ondernemers hun voordeel konden doen.


Er zijn gemakkelijk verschillende doorsnedes te maken van alle bestellingen.

Velen geven hun klanten bestelmogelijkheden, maar sommigen hebben ervoor gekozen om in de kerstperiode juist niet op bestelling te werken en alles via de winkel te laten verlopen. Achterliggende reden is dat het afhandelen van de bestellingen te veel druk op de ketel geeft, zeker omdat de druk op het personeel in normale dagen vaak ook al erg groot is. Digitale ondersteuning van het gehele bestelproces via een webshop kan lucht geven. Ook als je nog geen webshop hebt. “Er is nog voldoende ruimte om ruim voor Kerst er één in te richten”, stelt Joop Scheer van Midmid. In samenwerking met Postuma AGF is er sinds vorig jaar een kant-en-klaar instapmodel webshop beschikbaar, inclusief een volle database met AGF-foto’s van het assortiment van Postuma AGF die je kunt gebruiken in je digitale assortiment. Ook voor niet Postuma AGF klanten!"

Heb je eenmaal een webshop, dan biedt dat bij een grote hoeveelheid bestellingen een aantal voordelen. Je hoeft niet meer handmatig te turven. Vanuit de database met bestellingen maak je gemakkelijk verschillende doorsnedes, bijvoorbeeld met bestellingen die jij als ondernemer moet doen bij je leverancier(s), bestellingen voor de productie, bestellingen per postcodegebied et. Ook kun je vanuit de database pakbonnen genereren en zijn er geen rondslingerende briefjes of formulieren die kwijt kunnen raken of die onduidelijk te lezen zijn en zijn bestellingen makkelijk terug te zoeken op klantnaam en bestelnummer.

Managen van de verwachtingen door duidelijke communicatie over de spelregels rondom Kerst met de (digitale) klant.

Je neemt ook de klant goed mee met duidelijke communicatie, een bevestiging van de bestelling en een herinnering wanneer de bestelling klaar staat of bezorgd wordt. Je kunt het proces van afhalen en bezorgen ook gemakkelijk sturen door een spreiding aan te brengen in beschikbare tijden op afhaalpunten, -dagen en bezorgroutes en -dagen inplannen. Hiermee voorkom je no shows, die je verder kan verkleinen door klanten vooraf te laten betalen. Joop: “Heb je veel weegproducten, overweeg dan met stuksartikelen te werken zodat je daar achteraf geen gedoe over krijgt. Denk ook alvast goed na over je kerstassortiment. Naar welke producten moet de aandacht uitgaan, wat is een logische indeling, zijn er producten met een beperkte voorraad of langere levertijd.”

No shows voorkomen via bevestigingen en herinneringen

Kortom, een digitaal ondersteunde Kerst bespaart tijd, voorkomt fouten, geeft meer overzicht en informeert je klanten beter over hun bestelling. Het valt of staat echter met het op tijd inzetten van een goed communicatieplan om klanten op deze mogelijkheid te wijzen, benadrukt Joop die ook nog allerlei tips op dat gebied deelde.

Klik hier voor het webinar Een digitale Kerst?

Klik hier voor een pdf van de presentatie Een digitale Kerst?

Voor meer informatie:
Midmid
+31 (0)85 065 3452
post@midmid.nl 
www.midmid.nl 

Postuma AGF
+31 (0)38 33 700 99 
info@postuma.nl 
www.postuma.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven