Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eurofreshproduce

"Zuid-Spaanse telers zouden zich moeten focussen op afzet op de Aziatische markt"

De Duitse AGF-markt wordt steeds minder interessant, zodat Zuid-Spaanse telers nu op zoek gaan naar nieuwe markten, aldus Eurofreshproduce. Daartoe hebben UNA en de campagne "Fruit uit Spanje" een conferentie georganiseerd waar de thema's "Nieuwe markten" en "Watertekort in de Spaanse tuinbouw" op de voorgrond stonden.

De UNA (Unión de Agricultores de Almería) weet het zeker, en dat gold ook voor de deelnemers aan de conferentie van 26 november: "De Aziatische markt is een echte kans voor de afzet van groenten en fruit en we moeten ons bevrijden van de 96% afhankelijkheid van de Europese markt," zoals Oliver Huesmann, initiatiefnemer van Fruits from Spain, zegt.

Jesús Fuentes, voorzitter van de UNA, opende de conferentie met een uiteenzetting over de moeilijkheden van de sector, die nu het hoofd moet bieden aan een sterke concurrentie van producten uit derde landen "waartegen wij niet kunnen opboksen". Andere kwesties zijn de stijging van de productiekosten, de prijzen voor gewasbeschermingsmiddelen, water en energie. "We moeten nieuwe manieren vinden," zei Fuentes.

Emilio Galdeano van de Universiteit van Almeria begon de conferentie met een uiteenzetting over het strategische karakter van de Spaanse tuinbouw in Spanje, die hij als een prioriteit beschouwt. Het gemeenschappelijk EU-beleid moet gericht zijn op ondersteuning van de tuinbouw. Hij wees ook op de onevenwichtige verdeling van het GLB en deelde de mening van de aanwezigen dat het GLB vooral de continentale tuinbouw beschermt door de steun te concentreren op vier belangrijke sectoren. "Men is zich niet bewust van het belang van de agrovoedingssector voor de voedselzekerheid van de Europese bevolking", zei hij aan het eind van zijn toespraak.

Oliver Huesmann, FruitConsulting Hong Kong Ltd.
Foto: Eurofreshproduce

"Sterven of overleven?"
Oliver Huesmann, adviseur op het gebied van de internationale handel, benadrukte dat als de telers in de toekomst niet buiten Europa gaan verkopen, bijvoorbeeld door naar Azië te exporteren, ze op de Europese AGF-markt geconfronteerd zullen worden met veel onzekerheid, qua prijzen.

Hij begon zijn presentatie "To die or to survive?" met de zin: "Slechts 2,7% van de Spaanse groenten en fruit wordt buiten Europa verkocht". Vervolgens liet hij de verschillende scenario's zien van de thans met elkaar concurrerende teeltlanden en afzetmarkten op de wereldmarkt. "Dit is de toekomst van de Spaanse tuinbouw", aldus Huesmann, die de huidige situatie op de Europese en de Duitse markt uiteenzette.

De conclusie is dat de prijzen op de plaats van bestemming en de plaats van verkoop aanzienlijk stijgen, maar niet op de plaats van oorsprong. "Bovendien," zo zei hij, "zijn de productiekosten en de vervoerskosten gestegen als gevolg van de pandemie, waardoor de telers een zeer kleine winstmarge hebben of verlies lijden."

Huesmann noemde het cijfer van 580 miljoen mensen in Europa met de huidige negatieve groei en toegevoegde nieuwe concurrentie van overzeese producenten, tegenover 5.000 miljoen in Azië met een consumptiegroei van 43% tegen 2030. Volgens de deskundige biedt dit duidelijk kansen voor nieuwe groei. Hij richtte zijn marktanalyse voorlopig alleen op Hong Kong, Maleisië en Singapore. Na zijn toespraak werd eraan herinnerd dat alle telers, producenten en dienstverleners uit de sector de kans krijgen om in 2022 deel te nemen aan een van de missies van Fruits from Spain Asia.

Belang van de Aziatische markt
Hicham Nader, directeur van DHL Spanje, benadrukte in het bijzonder dat Azië een zeer interessante markt is voor ondernemers, maar dat er veel voorbereiding nodig is om de hele keten tussen handel en de logistieke keten te begrijpen.

Mari Carmen Masegosa, van Masegosa Pallarés Consulting, wees erop hoe belangrijk het is dat elk bedrijf over de juiste documentatie beschikt voor de producten die het wil uitvoeren. Zij benadrukte dat het zeer belangrijk is de Incoterms te kennen, en focuste op het belang van AEO-douane (Authorised Economic Operator) voor alle bedrijven die betrokken zijn bij de internationale toeleveringsketen.

Duurzaam water- en CO2-beleid
In de namiddag waren er verschillende presentaties over efficiënt watergebruik, door María Dolores Fernández van het Las Palmerillas de Cajamar Experimental Station, door Enrique Arias, door Joaquín Soriano, CEO van IKOS TECH, de nieuwste generatie technologie voor efficiënte irrigatie, en ten slotte door Gabriel Giménez Crespo van Agualytics.

Deze sprekers waren het erover eens dat Almeria afstevent op een waterprobleem dat nu al merkbaar is en dat, om de toekomstige tuinbouwproductie veilig te stellen, maatregelen moeten worden genomen om de waterkwaliteit te verbeteren en de kwantiteit te vergroten.

Voor meer informatie:
Oliver Huesmann
Eurofreshproduce
Fruits from Spain
info@eurofreshproduce.eu