Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joella Steenbergen van ERP over de gevolgen van de pandemie:

"De kruidensector zal niet langer seizoensprijzen kunnen hanteren"

De AGF-sector, en dan met name het segment verse kruiden, gaat momenteel door een periode van ongekende veranderingen. "Alles wat we tot nu toe hadden meegemaakt, kon ons hier niet op voorbereiden. De toeleveringscrisis en de rampzalige gevolgen van twee jaar pandemie hebben ons DNA zo ingrijpend veranderd dat we het nog niet helemaal kunnen bevatten," zegt Omer Kamp van ERP. 

Het in Poeldijk gevestigde bedrijf Europe Retail Packaging zegt dat de te verwachten obstakels onzeker, moeilijk voorspelbaar en verwarrend zijn. Volgens Raymond van der Burgh van ERP bestaan deze nieuwe problemen onder meer uit logistieke beperkingen voor Afrika en het Midden-Oosten, een hoge inflatie, prijsstijgingen van grondstoffen, een forse toename van de energiekosten, onvoorspelbare weersomstandigheden, Covidbeperkingen en de recente ontdekking van de Omikron-variant, die nu al een verstorend effect op de internationale luchtvaart heeft.  

“Om de situatie in perspectief te plaatsen, moeten we ons realiseren dat het huidige inflatiepercentage 4,4% bedraagt en naar verwachting tegen eind 2022 zal stijgen naar 6,6%. Voor de pandemie in 2020 uitbrak, bedroeg het inflatiepercentage 0,68%. Dit betekent op zichzelf al een prijsstijging van 5%, zonder dat er rekening gehouden is met andere aspecten, zoals de energiekosten, die dramatisch gestegen zijn, en de hoge luchtvrachttarieven."

"Telers worstelen om de productie op peil te houden, maar nu alles om hen steeds verder afbrokkelt, kan men wel stellen dat de prijzen verder zullen stijgen. De situatie is veranderd en de kruidensector zal niet langer seizoensprijzen kunnen hanteren," aldus Joella Steenbergen. 

Ondanks deze harde consequenties en sombere vooruitzichten gloort er licht aan het einde van de tunnel. Volgens Wessel Prins zijn verse kruiden van nature onelastisch, wat wil zeggen dat zij minder gevoelig zijn voor prijsbewegingen. "Kruiden zijn een onmisbaar ingrediënt in ons dagelijks voedingspatroon geworden en worden niet meer als luxe gezien. Consumenten zullen verse kruiden blijven gebruiken, zelfs als de prijzen een nieuw niveau bereiken."

Dat gezegd hebbende, is het goed om te bedenken dat het meest ontwrichtende probleem dat van de geringe luchtvrachtcapaciteit is. "Nu al zien we hoe vrachtvliegtuigen omschakelen van het transport van versproducten naar dat van andere, meer waardevolle producten. We weten 100% zeker dat dit in de decembermaand zal leiden tot  vertragingen en ongunstige ruimtetoewijzing," vervolgt Omer. 

"Neem nu bijvoorbeeld bieslook, dat toevallig de best verkochte kruidenlijn is. De aanvoer vanuit Jordan River in Ethiopië is goed, evenals de logistieke reserveringen via ET Airlines. De beschikbaarheid van bieslook was dit jaar uitzonderlijk goed en consistent. Dit was de verdienste van het bedrijf Jordan River, dat zich op tijd wist aan te passen aan de problemen die deze hectische tijd met zich mee heeft gebracht," legt Raymond van der Burgh uit. 

Om de markt nog beter van dienst te kunnen zijn en betere voorwaarden te scheppen om prijsstijgingen aan te kunnen, heeft het bedrijf in Ethiopië besloten om naast haar veelgeprezen, premium bieslooklijn ook een lijn bieslook voor de verwerking aan te bieden tegen lagere prijzen.

Al met al zal de kruidensector te komende periode te maken krijgen met uitdagingen die ongekende gevolgen zullen hebben. "Er is geen ruimte voor fouten of miscalculaties en rustig achterover leunen is er ook niet meer bij. De hele sector zal de broodnodige aanpassingen moeten doen", besluit Omer. 

Voor meer informatie: 
Omer Kamp
Europe Retail Packing B.V.
Tel: +31 (0)174 282 510
Tel: +972 54 651 21 99 
Omer@erpnl.nl 
www.erpnl.nl 

Publicatiedatum: