Sylvain Colleville, Peruzzo:

“Afzet Fine de Calabre-clementines in 100% kartonnen punnets schiet omhoog”

Peruzzo is ongeveer twintig dagen geleden begonnen met het op de markt brengen van de Fine de Calabre-clementines. “Op dit moment zijn we zeer tevreden over de ontwikkeling van het clementine-seizoen. De partijaantallen zijn goed en de kwaliteit van de clementines is zelfs uitstekend, met een goede suiker-/zuurbalans", vertelt Sylvain Colleville, commercieel directeur van het bedrijf.

Sinds vorig jaar biedt Peruzzo de clementines aan in een plasticvrije punnet. “We hebben deze verpakking geïntroduceerd, omdat we het maximale uit deze clementines wilden halen. Het Fine de Calabre-ras is afkomstig van hetzelfde ras als de clementine uit Corsica, maar is een stuk goedkoper. We verkopen de Fine de Calabre-clementines met blad, omdat dat een manier is om de fruitsoort te onderscheiden van andere soorten die zonder blad worden verkocht. De Fine de Calabre-clementines zijn van zeer goede kwaliteit, maar waren niet eerder verkrijgbaar in de winkel. Daarom wilden we deze clementines in punnets verkopen. We waren dus ook min of meer pionier op het gebied van de ontwikkeling van een 100% kartonnen punnet dat het voor ons niet alleen mogelijk maakte een volledig plasticvrij verpakking aan te bieden, maar ook een punnet waarin de eigenschappen van dit in de Calabrische zon gerijpte product goed tot hun recht kwamen. Op de punnet staat gedrukt dat de Fine de Calabre-clementines voortaan enkel nog op biologische wijze en dus milieuvriendelijk worden geteeld.”

“We kunnen echt voldoen aan de behoeften van grote retailers”
Ondanks dit nieuwe imago, dat geheel in lijn is met de huidige verpakkingstrends, bleef de omzet van vorig jaar achter bij de oorspronkelijke verwachtingen van Peruzzo. Dit in tegenstelling tot die met betrekking tot het huidige seizoen. “Hoewel de Cactus-distributeur ons volgde in Luxemburg, kostte het ons veel moeite om een ​​plek op de Franse markt te veroveren. Ik denk dat we onze tijd te ver vooruit waren. Op dit moment is de situatie heel anders. Als reactie op de sterke vraag neemt de verkoop toe. Meerdere grote retailers hebben daarom inmiddels interesse in het product getoond, dat we via groothandels aan hen verkopen. We vinden het echter nog steeds erg moeilijk om direct met hen in contact te komen. En toch kunnen we echt aan hun behoeften voldoen.”

“Ooit zullen we de stijging van de grondstofkosten moeten doorberekenen in de verkoopprijs”
Net als vele andere bedrijven over de hele wereld heeft ook Peruzzo te maken met een tekort aan grondstoffen. “We zien verschillende teelttermijnen van twee naar drie weken verschuiven en sommige termijnen zelfs naar twee of zelfs drie maanden... Over drie maanden is het clementineseizoen voorbij. Kortom: het is een groot probleem. Omdat we ook het risico lopen dat de punnets op raken, zijn we op zoek naar een bedrijf dat ons snel van nieuwe verpakkingen kan voorzien. Daarnaast hebben we te maken met de naderende stijging van de grondstofprijs die momenteel rond de 30% ligt. We moeten die stijging nu al doorberekenen in de kostprijs en ooit ook in de verkoopprijs. Zoiets is niet bepaald duurzaam. Deze kwestie treft niet alleen de verpakkingssector, maar ook de telers en hun boomgaarden. Hierdoor worden de ontwikkeling van nieuwe rassen en de aanplant van nieuwe bomen helaas afgeremd.”

Voor meer informatie:
Sylvain Colleville
Lucas Saglietto
Peruzzo
+33 (0)490 156 671


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven