MTSL Surveys

''Keursoftware heeft ons het leven een stuk makkelijker gemaakt''

Tholen - MTSL Surveys is een gevestigde naam op het gebied van kwaliteitskeuringen in temperatuur gecontroleerde goederen. ''Onze voornaamste specialiteit ligt echter bij AGF-goederen"’, start Simon den Haerynck van MTSL Surveys. ''Ik ben zelf gecertificeerd keurmeester, wat inhoudt dat we alle standaard AGF-producten correct kunnen beoordelen volgens de Europese wetgeving. Of dit nu vers fruit, groenten of noten zijn.''

Het bedrijf dat in 2010 is opgericht, vindt zijn oorsprong bij Jeroen den Haerynck. ''Hij was al jaren actief in de wereld van temperatuur gecontroleerde goederen. Toen hem in 2010 door een Duitse verzekeraar werd gevraagd of hij in België een kantoor wilde oprichten, twijfelde hij geen moment. De gebruikelijke experts van de verzekeraar moesten constant van Rotterdam naar Antwerpen reizen, waardoor ze graag iemand op locatie wilden hebben'', beschrijft de Senior Expert.

Eind 2010 voegde Simon zich bij het bedrijf, waarna zij het samen in de loop van de jaren hebben ontwikkeld tot het bedrijf dat het nu is. ''Sinds 2021 zijn er 8 mensen vast in dienst. Bovendien hebben we nog 5 mensen extern aangetrokken, die ons helpen om aan alle wensen van de klant te voldoen. Als het nodig is, gaan we zelf. Zo niet, werken we met gekwalificeerde mensen ter plekke.'' 

Dit streven tot voldoen aan alle wensen van de klant trekt zich door naar 'concullega's'. ''Als wij volledig volgeboekt zijn, zullen we een klant altijd doorverwijzen naar een van onze collega's in de sector. In ons kleine wereldje zijn collegialiteit en saamhorigheid belangrijke waardes. We kennen dan ook geen concurrenten, enkel zeer gewaardeerde collega's.''

Hoe een typische werkdag er voor Simon uitziet? ''Dat verschilt echt van dag tot dag. Dat maakt het ook zo leuk. Om je een voorbeeld te geven: Het kan zijn dat ik 8 containers citrusfruit moet keuren in Rotterdam, gevolgd door 3 containers blauwe bessen in Venlo, om vervolgens af te sluiten met een pallet Feijoa in Antwerpen. Het enige wat vaststaat, is dat ik 6.00 uur op mijn eerste locatie sta en ik nu ook een expert ben in filerijden.''

MTSL werkt vanuit een 'de klant vraagt, wij staan er'-principe. Zo willen ze alle last minute veranderingen, of dit nu vertragingen zijn of bijgekochte partijen, opvangen. Door deze manier van werken heeft het bedrijf, voornamelijk in Rusland, een solide reputatie opgebouwd. ''Onze klanten weten dat wij zo exact mogelijk kunnen bepalen hoe de gekochte goederen in Moskou aan zullen komen. Inmiddels staan er dagelijks tot 4 medewerkers bij International Distribution Partners om alle inkomende goederen te keuren en door middel van de keursoftware QC One te rapporteren.''

''De dagen dat we met een fototoestel, pen en papier de vloer op moesten, liggen inmiddels achter ons.'' De keurmeester beschrijft hiermee de situatie, zoals die was toen het bedrijf in 2010 startte. ''Tussen de fysieke keuringen door moest je dan je kwaliteitsrapporten typen en doorsturen, als je al internet had. Op drukke dagen moest je de klant telefonisch op de hoogte brengen, zodat er gelijk gehandeld kon worden. Dan moest je achteraf je rapporten nog even typen.''

Sinds een jaar of 5 hebben keurapps echter steeds meer hun opmars gemaakt in de branche. ''Door ontwikkeling van transport- en koeltechnieken komen we gelukkig al minder voor verrassingen te staan, maar de software heeft ons het leven een stuk makkelijker gemaakt. Met het gebruik van de apps kan elke betrokken partij tegenwoordig realtime op de hoogte worden gehouden van de kwaliteit van het product. Bovendien kunnen de rapporten gestandaardiseerd worden en beschikbaar worden gemaakt in alle talen. Dat is echt een meerwaarde.''

Kijkend naar de toekomst ziet Simon de opwarming van de Aarde als grootste uitdaging. ''Het weer verandert globaal snel, wat zijn effect heeft op de kwaliteit en houdbaarheid van groenten en fruit. Hierop anticiperen vraagt om een hoger aantal goed opgeleide arbeidskrachten. Dit is tot nu toe gelukt dankzij de interne opleidingen die wij aanbieden. Door de groei die we doormaken, zal het echter een uitdaging zijn om deze groei te kunnen blijven volgen'', besluit Simon.

Voor meer informatie:
Simon den Haerynck
MTSL Surveys
+32 (0)3 336 33 48
www.mtsl.be


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven