Appeltje-eitje bereidt zich voor op franchise-formule

“Steeds vroeger opstaan om alles voor elkaar te krijgen”

Tholen – Het ultra-korteketen concept Appeltje-eitje maakt een vliegende start om met automaatwinkels de stad en het dorp in te trekken. Drie jaar later en zes winkels verder, besloten de ondernemers Sven Wiggelo en Gertjan van Dam te investeren in een geheel eigen ontwerp van het onbemande verkoopsysteem. “Ik kan alles op afstand via de telefoon volgen en aansturen, maar moet steeds vroeger opstaan om alles voor elkaar te krijgen”, vertelt Sven.


Sven Wiggelo managet de zes Appeltje-Eitje winkels met zijn tablet

Omdat het managen van de winkel geheel online kan, hoeven ze zelf amper in de winkels te komen. Een logistiek medewerker verzorgt de bevoorrading en iedere winkel die erbij komt betekent wat eerder uit bed, want ’s ochtend vroeg worden alle producten klaargezet. Daarna volgt het werk op het bedrijf met 100 melkkoeien en 20 hectare fruit voor Sven. Gertjan heeft een pluimveebedrijf met 50.000 scharrelleghennen. Via hun microfoodwinkels, zoals ze dat noemen, kunnen ze hun producten via de ultra-korteketen afzetten.


Bestel- en afrekenzuil

Appeltje-eitje heeft zes vestigingen. Afgelopen mei opende ze de nieuwste winkel in Arnhem en lieten deze software en automaten bouwen volgens hun eigen specificaties. Ze stellen dit systeem en hun ervaring met deze manier van verkoop nu ook ter beschikking voor andere telers en boeren die een ultra-korteketen willen opzetten. Met inmiddels een aantal jaar ervaring met hun microfoodwinkels, zoals ze het concept noemen, hadden ze een wensenlijstje om het systeem verder te optimaliseren, zowel voor de klant als voor henzelf. “Het gaat om een hoop kleine dingetjes, zoals een lampje dat gaat knipperen als er een vak opengaat zodat de klant gemakkelijk het product kan vinden, maar ook om realtime inzicht in de voorraden en we kunnen het systeem op afstand aansturen”, vertelt Sven.

De winkels zijn rendabel te krijgen omdat ze, buiten de bevoorrading, autonoom zijn. Het succes van de winkel heeft veel te maken met de locatie. Daarom liggen de winkels meestal in de buurt van een supermarkt. In de winkel is veel informatie te vinden over de herkomst van de producten. Klanten kunnen aan alles merken, door signing, filmpjes en zelfs boerderijgeluiden, dat het om authentieke producten gaat en de passie die daarachter zit.


Achtergrondinfo over de ultrakorte keten

Het assortiment beperkt zich tot producten die van het eigen erf komen en producten van telers en boeren in de directe nabijheid. Sven: “We krijgen veel aanvragen om in onze winkels producten te mogen verkopen, zelfs schoenen, maar we gaan hier heel selectief mee om. We zijn inmiddels uitgebreid met soepen, kaas en aardappelen. Alle producten komen uit de ultrakorte keten. Het verhaal erachter moet kloppen, dat is onze kracht. De korte keten leeft tegenwoordig heel erg. Er zijn allerlei initiatieven, maar het blijkt altijd lastig om alles rendabel te krijgen. Wij weten nu goed hoe je met dit concept succesvol kunt zijn en willen met onze kennis, ervaring en dit nieuwe systeem ook andere primaire producenten helpen hun producten direct bij de consument af te zetten”, besluit Sven.


Keuze tussen voorverpakt (onder eigen logo) en losse appelen


Recycleplek voor dozen en glas


Vestiging Arnhem

 

Appeltje-Eitje Automaten
Sven Wiggelo
Gertjan van Dam
Tel.: +31 (0)6 57 45 03 03
www.appeltje-eitje-automaten.nl
Facebook Appeltje Eitje Automaten


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven