Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joseph Münch (Treibbetrieb Münch)

"Frankrijk zal druk op de witlofmarkt uitoefenen"

Ook in de kas van Münch in het Grafschaft -bij Bonn- is het nieuwe witlofseizoen bijzonder goed van start gegaan. "Er is in de zomer vrij veel regen gevallen, wat optimaal is voor de groei van de witlofwortel. We hebben dan ook een goede opbrengst behaald met een hoog aandeel dikke wortels. Maar intussen liggen de prijzen voor het eindproduct onder het niveau van vorig jaar", zegt Joseph Münch, die het familiebedrijf leidt.

Na het overlijden van Theo Münch aan het begin van het jaar zet zoon Joseph samen met zijn vriendin het levenswerk van zijn vader voort.

Bovendien worden ook in de klassieke witloflanden, zoals Frankrijk, België en Nederland, goede opbrengsten vastgesteld. "Frankrijk zal ongetwijfeld druk uitoefenen op de markt, vooral later in het verkoopseizoen. Dat zullen wij ook voelen bij de afzet van onze eigen producten."

De wortelruiming is dit jaar half september begonnen, een paar weken eerder dan gewoonlijk. Hopelijk leidt dit alles tot een netto-opbrengst van 60 kg per teeltbak.

Losse marketing en flowpacks
Ondanks de goede voortekenen groeien grote witlofscheuten in de donkere kamer niet vanzelf uit dikke wortels, zegt Münch. "Hoe groter het product, hoe minder we nodig hebben om de commerciële flowpack van 500 gram te vullen en hoe hoger de efficiëntie in de verwerking van het product voor ons als telers." Ongeveer 80 procent van zijn producten wordt verpakt in flowpacks, terwijl de rest los in kartons op de markt wordt gebracht.

De verwerking. Nadat de wortels in de donkere kamer zijn gekiemd, worden ze gesneden, gesorteerd en verpakt. De intensieve verwerking en de geringe houdbaarheid maken witlof tot een zeer veeleisend product.

Levendige belangstelling voor Duitse witlof
Hoewel de witlof het hele jaar door verkrijgbaar is, wordt het door de consument nog steeds als een "wintergroente" beschouwd. "Eind oktober tot uiterlijk mei is duidelijk het hoofdseizoen, daarna is er helaas geen schapruimte meer voor witlof in de foodretail. In marketingtermen zou ik witloof echter omschrijven als een stabiel nicheproduct. De vraag is niet afgevlakt, integendeel; we krijgen nog steeds nieuwe aanvragen van retailers."


Verpakkingen voor de retail: Door middel van receptsuggesties trachten zij de veelzijdigheid van witlof te benadrukken en de consumptie ervan verder te stimuleren.

Voor meer informatie:
Chicorée-Treibbetrieb Joseph Münch
Burgstr. 2
53501 Grafschaft-Gelsdorf
+49 157 38781 221

Publicatiedatum: