Organisatie van data helpt elk deel van de keten

''De uitdaging is de explosie aan data goed gestroomlijnd te krijgen''

Tholen - Tijdens de special 'Data in bedrijf' van New Business Radio werd het belang van organisatie van data binnen de voedselindustrie benadrukt. ''De laatste 100 meter van de keten is goed geregeld. De eerste 900 meter is voor velen echter nog een oerwoud aan informatie die niet op elkaar is aangesloten'', start Philip den Ouden van Fresh Upstream.

De expert beschrijft de situatie met een passend voorbeeld. ''Albert Heijn ging naar de Verenigde Staten en kwam daar de barcode tegen in supermarkten. Hij besloot dit ook naar Nederland te halen om de verkoop bij te houden en de voorraden vast te leggen. Hij wist echter dat Carrefour en Rewe hem snel zouden volgen. Hierom is de ondernemer Europa rondgegaan om samen een dergelijk systeem te organiseren, zodat je kosten bespaard uit de informatieketen. Zo kwamen ze samen tot een mooi platform, wat het begin van GS1 was.'' Deze samenwerking en organisatie zien de sprekers ook graag in de eerdere stadia van de keten terug.

''De vraag vanuit de consument om transparantie, maar ook de eisen van wetgevers voor voedselveiligheid heeft als gevolg dat elk deel van de keten moet kunnen beschikken over informatie over een product'', aldus Mirjam Karmiggelt van GS1 Nederland. ''De uitdaging is de explosie aan data goed gestroomlijnd te krijgen. Via een gestandaardiseerde manier van informatie opslaan, kunnen we orde krijgen in de chaos.'' Er wordt nog te vaak gewerkt met verschillende soorten systemen om data bij te houden, zien de sprekers.

''Afspraken worden mondeling gemaakt, op papiertjes of pdf'jes'', vertelt Philip. ''Een teler heeft soms wel 3 verschillende machines bij 3 verschillende leveranciers. Die data is niet aan elkaar te koppelen. Er zijn allemaal verschillende eilandjes binnen de keten met registratiesystemen, die gestandaardiseerd moeten worden. Wij brengen de partijen hiervoor bij elkaar, zodat er afspraken over gemaakt kunnen worden. Dit initiatief zal echter ook vanuit de keten zelf moeten komen. ''

Van groot belang hiervoor is de medewerking van de teler. Maartje Beem-Vullings van Fruitmasters: ''Registratie van data wordt door de teler nog vaak gezien als een administratieve last. Bovendien is er de angst dat de informatie die ze geven niet meer van hen is en zomaar op straat komt. Aan ons is de taak om uit te leggen wat er met de data gebeurt en waarom ze het af moeten geven. Dat het alleen gedeeld wordt met derden als het strikt noodzakelijk is en er toestemming voor gegeven is. Als de telers hun data durven te leveren en we de grote hoop aan data goed aan elkaar kunnen knopen binnen de keten hebben we goud in handen. Delen is vermenigvuldigen!''

De telers hebben hier uiteindelijk alleen maar profijt van, zo stellen de sprekers. ''Op basis van de data kunnen we prognoses doen over hoeveel product er in elke periode van het jaar geleverd wordt. Zo kunnen we de markt beter bedienen, zorgen we voor minder voedselverspilling en heeft de teler een betere opbrengstprijs.''

Mirjam en Philip beamen dit. ''Op het moment dat je data deelt en transparant bent, geef je de consument vertrouwen over je product. Bovendien vindt een buitenlandse importeur het ook wel fijn als hij weet waar het product dat hij binnen heeft gehaald volledig te herleiden is naar de bron.''

Wilt u de hele podcast terugluisteren:
Podcast 'Data in bedrijf' of via Spotify


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven