In een onderzoek naar de gemiddelde fruitconsumptie gedurende de laatste 15 jaar in Centraal-Europa, met name in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk, blijkt dat de consumptie van banaan, watermeloen, ananas, avocado en mango een stijging vertoonde, terwijl die van mandarijn, meloen, sinaasappel, perzik en nectarine een neerwaartse evolutie meemaakte.
De daling is echter niet groot bij mandarijn en meloen. Deze producten zitten eerder in een fase van stagnatie, maar sinaasappel, perzik en nectarine krijgen wel klappen te verwerken.
"Sinaasappel is een fruitsoort die al lang op de markt vertoeft en waarvan er weinig nieuwigheden qua rassen te bespeuren vallen, aangezien 95% van het type Navel of Valencia is. Ze kunnen qua bekendheid bij de consument worden vergeleken met banaan, maar er zijn wel twee andere grote verschillen", schrijft Paco Borrás Escribá, senior consultant Agrifood, in een artikel gepubliceerd in Italia fruit. "Sinaasappelen hebben geen merk, aangezien bijna alle supermarkten hun eigen merken hebben. Het zijn met andere woorden huismerken en daarom zie je geen reclame zoals bij de bananenmerken."
"Het tweede verschil houdt eigenlijk verband met het eerste. Spanje, dat 60% van de sinaasappelen levert die in de winter in Europa worden geconsumeerd, heeft al 12 jaar geen enkele promotie- en reclamecampagne gevoerd. Maar ook Italië en Griekenland doen dat niet, de andere twee landen van de Europese Unie met sinaasappelen en met toegang tot gemeenschapsfondsen om de consumptie van Europese producten te stimuleren."
"En dan zou het heel pijnlijk zijn als er midden in het Europese seizoen promoties zouden zijn voor Egyptische of Marokkaanse sinaasappelen. Mocht dat gebeuren, dan dreigen Spaanse en Italiaanse telers de trein te missen", schrijft de adviseur.
Bron: foodretail.es / italiafruit.net