Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw type komkommer moet consument weer inspireren

Iedereen kent de komkommer, maar het succes van de groene vrucht heeft er ook voor gezorgd dat consumenten het product weinig inspirerend en vooral traditioneel zijn gaan vinden. Dat merkten ze ook bij veredelingsbedrijf BASF Vegetable Seeds. 

Iets meer dan tweeënhalf jaar geleden nam dat bedrijf contact op met een groep gelijkgestemden uit de tuinbouwsector en de voedselverwerkingsindustrie en startte een ‘Cucumber Think Tank’ met als doel innovatieve komkommerproducten te ontwikkelen die toegevoegde waarde creëren voor de consument. Een nieuwe type komkommer, de Intense komkommer, is nu het resultaat. 

Anne Jancic, Global Marketing & Business Development High Tech met focus op komkommer bij het veredelingsbedrijf, vertelde vorig jaar al eens over de denktank en de kansen met komkommer. "In de denktank denken wij na over hoe de komkommer er over tien jaar uit ziet. Tegen die tijd moet het mogelijk zijn om samen met alle partijen dusdanig veel toegevoegde waarde aan een hogedraadkomkommer mee te geven dat de consument het ook echt zelf kan zien en er dus mogelijk dan ook, net als inmiddels in bijvoorbeeld tomaat heel duidelijk te zien is, meer voor wil betalen.”  


Intense® komkommer

Belangrijke thema’s die in de denktank naar voren kwamen toen de uitdaging vanuit klantenperspectief werd bekeken, waren gebruiksgemak en smaak. Met dit in het achterhoofd begon het ontwikkelen van een nieuw type komkommer. Dit werd de Intense komkommer. Een type dat volgens de veredelaars beantwoordt aan de behoeften van een veranderende maatschappij, waarin zich nieuwe kook- en eetpatronen ontwikkelen, deels door de coronacrisis.

Houdbaarheid
Uit ons consumenten- en marktonderzoek is gebleken dat mensen nog steeds op zoek zijn naar gezonde voedingsopties, maar dat ze nu meer kant-en-klare en gemakkelijker te bereiden maaltijden en snacks eten. Denk hierbij aan snacks voor onderweg, maaltijdpakketten en kant-en-klaarmaaltijden. Komkommers zijn een essentieel ingrediënt in veel van deze gerechten en geven ze een frisse smaak, knapperigheid en bite. Maar aan de andere kant hebben ze ook hun beperkingen.

Een daarvan is de korte houdbaarheid. Een korte houdbaarheid komt door het vrijkomen van vocht bij het bereiden van een komkommer. De denktankpartners uit de voedselverwerkingsindustrie zagen hierin een uitdaging. De nieuwe Intense komkommer biedt deze uitdaging het hoofd, belooft het veredelingsbedrijf.

Wanneer de komkommer wordt toegevoegd aan ingrediënten, leidt dit tot een langere houdbaarheid, een salade van hogere kwaliteit en een verbeterde consumentenervaring. Bovendien wordt de productie-efficiëntie in de snijderij verhoogd, met minder afval en een snellere en efficiëntere verwerking. De nieuwe Intense komkommer brengt de consument gemak en biedt een kans om nieuwe recepten en producten te creëren, waardoor consumenten worden geïnspireerd om gevarieerder te eten.

'Duizenden mogelijkheden'
En er is nog veel meer variatie mogelijk, sprak Anne vorig jaar al uit. "Als we bijvoorbeeld naar ‘oude’ genetica kijken, zien we komkommers in hele andere vormen, kleuren, textuur en smaak dan de lange komkommer die wij hier kennen. Mijn collega’s uit andere productgroepen zoals komkommer of sla zeggen weleens gekscherend waarom ik juist komkommer zo leuk vind. Ik antwoord dan altijd dat er juist in komkommer nog duizenden mogelijkheden zijn om iets onderscheidends, iets revolutionairs te doen, juist omdat het tot nu toe zo’n op het oog jarenlang onveranderd product is.” 

Voor meer informatie:  
BASF Vegetable Seeds
www.nunhems.nl   

Publicatiedatum: