Adam Sikorski van Sofrupak:

"Veel belangstelling voor duurzame verpakkingen, ook bij discounters"

Het thema duurzame verpakkingen in de groente- en fruithandel lijkt een hernieuwde opleving door te maken na de maandenlange impasse tijdens de lockdown. Vanwege het naderende plasticverbod in de Franse levensmiddelenhandel vanaf 2022 en soortgelijke onderhandelingen in andere Europese landen heeft de markt zich geopend voor verpakkingen bestaande uit karton, papier en cellulose. We spraken op de expoSE in Karlsruhe met Adam Sikorski, verkoopleider van het Poolse verpakkingsbedrijf Sofrupak, over de nieuwste assortimentsuitbreidingen en de ontwikkeling van zijn bedrijf op de langere termijn.

Alleen al op de expoSE heeft het Poolse bedrijf Sofrupak al drie prijzen gewonnen voor zijn baanbrekende werk op het gebied van duurzame verpakkingen. In 2017 pakte Sofrupak zelfs de Innovation Award op de zachtfruit- en aspergebeurs in Karlsruhe, en in het afgelopen jaar volgde de bronzen medaille op de Fruit Logistica. Voorafgaand aan het nieuwe asperge- en zachtfruitseizoen heeft Sofrupak haar innovatieve verpakkingsassortiment opnieuw uitgebreid. "Nieuw is onze zogenaamde aspergeverpakking, een kartonnen tray met cellulose coating. Daarnaast lanceren we een nieuwe bessentray, die ook gestapeld kan worden als hij al gevuld is, en dus een interessante toegevoegde waarde heeft in zowel direct marketing als in de foodretail", aldus Sikorski.


Adam Sikorski op de expoSE van dit jaar in Karlsruhe

"Zonder uitzondering zijn onze verpakkingsoplossingen binnen 24 weken 100% biologisch afbreekbaar. Dit betekent dat er geen afval is, geen verwijderingskosten en - last but not least - geen milieubelasting of vervuiling", vervolgt Sikorski.

Verandering in de groenten- en fruithandel
De verpakkingsinnovaties van het bedrijf zijn nu 5 jaar op de markt en worden al in veel Europese landen gebruikt. Sikorski: "We zijn nu bezig onze verpakkingen ook in Chili te introduceren. Toch zijn Duitsland en Frankrijk op dit moment onze belangrijkste doelmarkten." Dat laatste land kondigde onlangs een plasticverbod binnen de foodretail aan, dat al op 1 januari 2021 van kracht wordt. "Dit creëert natuurlijk nieuwe afzetmogelijkheden voor ons. Hetzelfde geldt voor de binnenlandse markt in Polen, aangezien plastic en plastic verpakkingen ook in ons land vanaf 2024 -min of meer- verboden zullen zijn", aldus Sikorski.

De internationale markt voor groente- en fruitverpakkingen is duidelijk aan het veranderen, aldus Sikorski. "Ondanks Corona krijgen we elke dag nieuwe aanvragen, wat in mijn ogen een duidelijk teken is dat foodretailers de kwestie van duurzaamheid in productverpakkingen hebben onderkend en serieus nemen. We zien deze ontwikkeling nu ook bij discounters, terwijl dit marktsegment tot voor kort achterbleef."


Sofrupak is vooral actief in de categorie duurzame verpakkingen voor zachtfruit.

Voordelen op de langere termijn promoten
Met deze opmars van duurzame verpakkingen neemt ook de concurrentie in dit segment duidelijk toe, voegt Sikorski toe. "Wij waren en zijn nog steeds pioniers op dit gebied. Maar wat voor mij het belangrijkst is, is het gebruik van duurzame verpakkingen te stimuleren en de voordelen ervan op langere termijn te promoten."

Voor meer informatie:
Adam Sikorski
Sofrupak
Gomulin – Dąbrówka 10
97-371 Wola Krzysztoporska, Polen
+48 725 591 457 
sofrupak@sofrupak.com 
www.sofrupak.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven