Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alejandro Clavero

"Afzet bij BIOrigen van biologisch tropisch fruit groeit jaarlijks met 15 à 20%"

In het Spaanse Málaga loopt het mangoseizoen stilaan op z’n einde en komt de oogst van avocado’s op kruissnelheid. De teelt van de biologische mango wordt steeds professioneler en er worden ook nieuwe afzetkanalen aangeboord. De online-verkoop belooft de komende jaren sterk te blijven groeien, zowel voor dit product als voor het gehele assortiment exoten en AGF-producten in het algemeen.

"Over ongeveer twee weken is het biologische mango-seizoen in Málaga weer verleden tijd. We hebben meer kunnen oogsten dan aanvankelijk verwacht. In vergelijking met vorig jaar kunnen we spreken van een groei van 20 à 30%", zegt Alejandro Clavero, CEO van BIOrigen, een familiebedrijf gespecialiseerd in de teelt van biologisch tropisch fruit. BIOrigen is een dochteronderneming van Managú. "Afgezien van enkele moeilijke weken met prijsschommelingen zijn we best tevreden. De sector wordt steeds professioneler. Het fruit is elk jaar beter, omdat de telers zowel het groeiproces als de oogst beter onder de knie krijgen."


Alejandro Clavero, CEO van BIOrigen

Op dit moment maakt het bedrijf uit Málaga de overgang van het Spaanse seizoen naar dat van Peru. "We bieden eigenlijk jaarrond biologische avocado en mango aan. Zelf bezitten we ongeveer 100 ha en daarnaast kopen we ook product in van andere telers", legt hij uit.

De afzet van biologisch tropisch fruit groeit jaarlijks met 15 à 20%
Iets meer dan een jaar geleden besloot BIOrigen een label te lanceren voor de teelt en afzet van 100% biologisch tropisch fruit. In lijn met de nieuwe maatschappelijke trends zet het merk zich in voor het milieu en richt het zich op de consument die niet langer alleen tevreden is met de kwaliteit van het product zelf, maar ook veeleisend is wat betreft de manier waarop het wordt geteeld.

"Het is duidelijk dat er interesse is in bio-producten. Zowel bedrijven als professionals hechten steeds meer waarde aan een alternatieve benadering van de teelt en de verwerking van verse producten. De blik wordt nu volop gericht op duurzame teelt en productie."


Het BIOrigen-team op Fruit Attraction 2021

"Ook al is het een nichemarkt in vergelijking met de volumes van de conventionele teelt, het breidt zich voortdurend uit. Onze omzet van biologisch tropisch fruit groeit elk jaar met 15 à 20%. Daarbij moet er echter ook worden opgemerkt dat de teelt en verwerking van conventioneel fruit als gevolg van nieuwe wetgeving steeds milieuvriendelijker wordt en ook gezonder voor de consument", benadrukt Alejandro Clavero.

Onlineverkoop
Het bedrijf zet haar fruit af op groothandelsmarkten in Frankrijk, Duitsland en Spanje en zet nu ook in op onlineverkoop via de eigen website www.biorigen.es.

"Voorlopig leveren we de bestellingen via onze website enkel op Spaans grondgebied, maar in de nabije toekomst zullen we ook over de grenzen heen kijken. De Spaanse consument krijgt het product 24 uur na bestelling aan huis geleverd, tegen een prijs die vergelijkbaar is met die van de fysieke verkooppunten of zelfs iets concurrerender, aangezien we een schakel in de toeleveringsketen overslaan. Sinds het uitbreken van de pandemie zijn de online fruitaankopen explosief gestegen. Thuisbezorging is comfortabel en mensen zien hoe het fruit in perfecte staat wordt afgeleverd. Daarom vinden er ook herhaalaankopen plaats."

"We zijn begonnen met de afzet van avocado's en mango's, maar we telen nu ook al biologisch passiefruit, pitahaya's, kumquat en aloë vera. En we blijven op zoek gaan naar andere biologische producten van onafhankelijke telers, maar die vinden is niet altijd even gemakkelijk. We willen een grote e-commercefamilie van biologische producten uitbouwen en vooralsnog kunnen we spreken van een maandelijkse verdubbeling van de afzet via dit kanaal. We hebben een duidelijk doel voor ogen: onlineverkoop van 100% biologisch fruit. Daarmee onderscheiden we ons van de concurrenten", aldus de CEO van het bedrijf uit Málaga.

Concurrentie van bio-avocado uit andere landen neemt toe
De Spaanse avocado-oogst begon in september met greenskins zoals Bacon en Fuerte, en op dit moment worden er al aanzienlijke hoeveelheden Hass-avocado’s geplukt.

"De verwachtingen voor het avocado-seizoen zijn veelbelovend, aangezien het fruit er erg goed uitziet en de prijzen vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. Momenteel gaan we de concurrentie aan met avocado's uit Chili, de Dominicaanse Republiek, Mexico, Marokko en Israël, waar de biologische teelt ook aan een opmars bezig is. Tot een paar jaar geleden was het moeilijk om biologische avocado's te vinden uit Mexico, maar het is nu al in redelijke hoeveelheden op de markt aanwezig. Dat geldt ook voor de Dominicaanse Republiek en Marokko, waar veel teeltbedrijven in de omschakeling naar bio zitten. De concurrentie neemt toe en wordt sterker. En ondertussen blijven ook wij bomen toevoegen op onze percelen."

Voor meer informatie:
Alejandro Clavero
BIOrigen
Tel: +34 952 500030
[email protected] 
www.biorigen.es 

Publicatiedatum: