Online nu goed voor 9% van Franse retailmarkt
Het onlinekanaal is nu goed voor 9% van de Franse levensmiddelenmarkt, met een stijging van 0,2% in oktober, aldus Kantar. Uit de gegevens voor de P11-periode (4 oktober tot en met 31 oktober) blijkt dat de consumenten-uitgaven met 5,7% zijn gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, waarbij de waarde van het gemiddelde boodschappenmandje op jaarbasis met € 2 is gedaald.
Bron: esmmagazine.com
Rohlik in 2022 actief in Italië, Roemenië en Spanje
De Tsjechische online supermarkt Rohlik Group zal volgend jaar actief zijn in Italië, Roemenië en Spanje onder een nieuw merk Sezamo, aldus
het bedrijf. Jakub Petřina van de Group legde
uit: "Al deze landen gebruiken op Latijn gebaseerde talen en we wilden doorgaan met een 'voedingswoord' als merk. Sesamzaad is populair in alle culturen. Sezamo is gebaseerd op 'sesamo' in het Italiaans, 'sesam' in het Roemeens en in de toekomst 'sésamo' in het Spaans."
Bron: esmmagazine.com
Portugal: Supermarktketens en levensmiddelenfabrikant beboet met € 24,6 mln voor prijsafspraken
De Portugese mededingingsautoriteit (AdC) heeft besloten de supermarktketens Auchan, Pingo Doce en Modelo Continente, alsmede levensmiddelenfabrikant Bimbo Donuts, een boete op te leggen van in totaal € 24,6 mln, wegens prijsafspraken. In een nota legt de AdC uit dat zij "drie supermarktketens, Auchan, Modelo Continente en Pingo Doce - en de gezamenlijke leverancier Bimbo Donuts, heeft beboet omdat zij hebben deelgenomen aan een regeling om consumentenprijzen vast te stellen."
Bron: macaubusiness.com
Amazon verlaagt kosten van kassa-loze winkels met 96%
Amazon is erin geslaagd om de kosten van zijn 'Just Walk Out'-technologie sinds 2017 met maar liefst 96% te verlagen. Dat maakt de weg vrij voor een bredere uitrol. Volgens Business Insider is de e-commercegigant van plan om de komende jaren nog meer in de kosten te snijden. Het bedrijf wil de omzet en winstgevendheid van de winkels verder verhogen en werkt ook aan enkele partnerships met derde partijen.
Bron: retaildetail.eu
Ierland: Aldi zag winst met 46% stijgen door pandemie
De winst van Aldi Ierland is vorig jaar met 46% gestegen tot € 71,2 mln. De discount-supermarktketen heeft The Irish Times voor de eerste keer zijn Ierse financiële resultaten laten zien sinds het 22 jaar geleden de markt betrad. De keten, die in Duitse handen is, heeft ook bekendgemaakt dat haar 149 Ierse winkels in 2020 71% winstgevender waren dan haar Britse winkels, gemeten als een percentage van de omzet.
Bron: irishtimes.com
Lombardi & C vanaf 1 januari nieuw lid van Italiaanse coöperatie D.IT
De Italiaanse retailcoöperatie en inkoopgroep D.IT - Distribuzione Italiana heeft aangekondigd dat zij per 1 januari 2022 een nieuw lid toevoegt. De komst van Lombardi & C. zal de aanwezigheid van de coöperatie in de regio Apulië en in Zuid-Italië verder consolideren, aldus de groep.
Bron: esmmagazine.com
VK: Elliott publiceert verklaring over Ahold Delhaize
Elliott Advisors (UK) Limited, dat fondsen adviseert, bevestigt dat het een belangrijke investeerder is in Ahold Delhaize N.V. en dat het een economisch belang van meer dan 3% in de Vennootschap heeft.
Bron: businesswire.com