Het lycheesseizoen van het eiland la Réunion staat op het punt te beginnen. In het kader hiervan zal het Franse Capexo binnenkort de eerste luchtvrachten lychees ontvangen. “Het seizoen ziet er veelbelovend uit. Dit jaar brengen we meer dan 450 ton lychees op de markt. Capexo vertegenwoordigt 60% van de luchtvracht van het eiland en 100% daarvan aan passagiersvracht. Daarom moeten we onze klanten van deze herkomst kunnen voorzien. Helaas is dit de komende weken misschien niet het geval voor andere herkomsten die per boot worden vervoerd”, vertelt ontwikkelingsmanager bij Capexo François Bellivier.
Aankomst van een aantal partijen lychees uit la Réunion
De gevolgen van de sanitaire crisis zijn tot nu toe onder controle
De sanitaire crisis en de lockdowns hebben zware gevolgen gehad, maar tot nu toe is de groente- en fruitsector gelukkig minder getroffen dan andere sectoren. “Vorig jaar heeft onze sector niet al te veel te lijden gehad onder een tekort aan vracht, dit geldt voor zowel de vracht per lucht als die over zee. Dankzij het feit dat de tarieven relatief stabiel bleven, konden we onze klanten exotische producten aanbieden tegen voor december 2020 betaalbare prijzen.”
Aantal vrachtvliegtuigen wereldwijd gehalveerd
Op dit moment lijkt de beschikbaarheid van exotische producten voor de kerstperiode echter in het gedrang te komen door het zwaar getroffen luchtvrachtverkeer. “Dit jaar zit de uitdaging ‘m in het geleverd krijgen van de vracht en de regelmaat van de aanvoer. Hierdoor zijn we er niet zeker van of onze producten op tijd zullen aankomen. Daarnaast zal het erg moeilijk worden om vliegtuigen voor het transport te vinden. Dit jaar is het aantal vrachtvliegtuigen wereldwijd gehalveerd, omdat de vluchten tussen de verschillende landen in lockdown enkele maanden werden verboden, waardoor de luchtvaartmaatschappijen gedwongen waren de meeste vluchten over de hele wereld op te schorten. De frequentie van de vluchten van Air France vanuit Peru is bijvoorbeeld 3 keer zo klein als voorheen.”
Wereldwijd veel vraag naar zeevracht door de heroplevende consumptie
Sinds begin 2021 is ook het maritieme verkeer wereldwijd flink verstoord. De prijzen voor vrachtvervoer over zee zijn gemiddeld met meer dan 40% gestegen. 's Werelds grootste fabrikanten hebben gevraagd om 50% meer containers om hun fabrieken te kunnen reactiveren en de sterke heropleving van de activiteit als gevolg van de heropleving van de consumptie het hoofd te kunnen bieden. De plotselinge algehele toename van de vrachtbehoefte heeft – afhankelijk van de herkomst – geleid tot een aanzienlijke stijging van de prijzen van containers. Dezelfde fabrikanten, waarvan de fabrieken stilliggen door een gebrek aan onderdelen, schakelen ineens over op luchtvracht, waardoor de ruimte die gereserveerd is voor bederfelijke producten steeds schaarser wordt.
Aanzienlijke stijging van de vrachtkosten voor de producten uit Vietnam
Tijdens de laatste 3 maanden van de lockdown in Vietnam konden veel producten de havens van Vietnam niet verlaten. Hierdoor kozen bedrijven ervoor hun toevlucht te nemen tot luchtvervoer. Kleding, schoenen, auto-onderdelen, elektronische apparatuur... zeer gewilde producten kregen prioriteit, ten koste van verse producten. Dit leidde tot een aanzienlijke stijging van de luchtvrachttarieven bij vluchten tussen Vietnam en Frankrijk: +15% van maart tot september 2021. “Op deze manier zijn de luchtvrachtprijzen uit Vietnam, een van 's werelds grootste leveranciers van elektronische componenten, sinds vorig jaar bijna verviervoudigd. Vorig jaar betaalden we 2,40 USD per kg en dit jaar betalen we 8,10 USD per kg. Deze prijzen zullen waarschijnlijk blijven stijgen. Volgens diverse experts op het gebied van de logistiek hebben we nog twee jaar disruptie voor de boeg voordat alles weer terug naar ‘normaal’ is.”
Aanvoer van AGF-producten vanuit China verloopt beduidend trager
De zeevracht vanuit China is in 1 jaar tijd met 4 vermenigvuldigd. “Belangrijk om te melden is het feit dat de aanvoer van AGF-producten wel aanzienlijk is verstoord en de duur van de doorvoer vaak meerdere dagen langer duurt, zonder dat daarbij enig inzicht is in de vraag wanneer de zendingen in de vertrekhaven worden geladen. Met dergelijke verstoringen wordt de import van sommige van onze producten onvermijdelijk beïnvloed. We hebben de invoer van Chinese gember aanzienlijk moeten vertragen. Bovendien zijn – terwijl we eerst 3.000 USD per container Chinese pomelo’s betaalden – de prijzen nu gestegen tot 11.000 tot 12.000 USD. Behoorlijke prijsstijgingen die de volgende vraag oproept: moeten we blijven importeren en tot welke prijs blijven consumenten volgen?”
Voor meer informatie:
François Bellivier
Capexo
32-34 av. Georges Guynemer
Z.A. Jean Mermoz – Bât.D
94 550 Chevilly-Larue, Frankrijk
+33 (0) 6 75 03 76 54
[email protected]
www.capexo.fr