Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roelf Pienaar & Conrad Fick - Tru-Cape

Europa was het afgelopen seizoen de 'verrassing' voor Zuid-Afrikaans hardfruit

"We zitten nu ook in de muziekbusiness," grapte Roelf Pienaar, algemeen directeur van Tru-Cape, tijdens de release van hun single 'Take-aways from Nature', uitgevoerd door Sunset Sweatshop en geschreven door Gian Groen. Zuid-Afrika's grootste appel- en perenexporteur wist 2,1 mln consumenten te bereiken via social media-platforms, zoals TikTok, in een poging de jonge consument aan te spreken.

Het bedrijf beleefde een recordseizoen met een export van ongeveer 18 mln kartons, ofwel 600.000 bakken. 

Leeuwendeel Tru-Cape volumes afgezet op Afrikaanse continent
"Afrika vertegenwoordigt zo'n 23% van onze export. In combinatie  met de 33% die we afzetten op lokale markten komt het er dus op neer dat we de helft van ons fruit in Afrika afzetten en dat is iets waar we trots op zijn," vertelt Conrad Fick, marketingdirecteur.

De appelen van Tru-Cape (en ook steeds meer peren) vinden hun weg naar vrijwel elk land in Afrika, met uitzondering van Rwanda en Marokko.

Ongeveer een kwart van het appelportfolio van Tru-Cape bestaat uit Golden Delicious en 80% van hun Golden Delicious-appelen zijn  bestemd voor markten in Afrika, Nigeria in het bijzonder. 
Topred is eveneens gewild appelras in West-Afrika.

"De kunst is om de juiste afnemers te vinden om kredietrisico's te vermijden," merkt Pienaar op, eraan toevoegend dat regelmatige bezoeken en het doorbrengen van tijd op Afrikaanse markten onontbeerlijk zijn om succesvol zaken te kunnen doen. 

Europa wordt een steeds belangrijkere markt voor appelen
De handel met het VK bleef dit seizoen iets achter, desondanks bleef het VK een belangrijke markt, terwijl het Midden-Oosten, Rusland en Canada stabiele markten waren. De export naar het Verre Oosten daalde licht, hetgeen te maken had met de moeilijke markt en logistieke uitdagingen.

"We zijn er uitstekend in geslaagd om de naamsbekendheid van ons merk te ontwikkelen in het Verre en Midden-Oosten. Op markten als China en Vietnam hebben we een goede groei doorgemaakt. Er gloren nog een paar markten aan de horizon, zoals de perenmarkt in China en de appelmarkt in Thailand."

"Europa was de verrassing voor ons dit seizoen. Vorig jaar was het een lastig jaar voor appelen, maar dit jaar zagen we zowel onze appel- als perenexport naar Europa toenemen. Europa ontwikkelt zich tot een belangrijke markt voor onze appelen."


Wereldwijde footprint maakt plan B mogelijk
"De logistiek was dit jaar een uitdaging vanwege de vertragingen en de stijging van de vrachtkosten. Voorlopig zijn we nog niet van deze problemen af," zegt Pienaar. "Als ik het over logistiek heb dan bedoel ik de beschikbaarheid van apparatuur, schepen die de haven van Kaapstad mijden en de torenhoge kosten om producten naar havens te verladen."

"Covid speelde dit jaar een grote rol bij de afzet van bijvoorbeeld Packham-peren. We hebben goede retailprogramma's voor Packham in Hongkong, maar deze markt heeft het zwaar en als gevolg van Covid was er ook nog sprake van logistieke uitdagingen. We hebben de peren daarom in Afrika en Rusland afgezet."

Op een bepaald punt in het seizoen was de logistieke situatie zo nijpend dat zendingen Royal Gala-appelen er meer dan 100 dagen over deden om naar Bangladesh te worden verladen. Dankzij de wereldwijde footprint van Tru-Cape is het bedrijf echter in staat om alternatieve markten voor haar fruit te vinden."We zetten ons schrap voor een nog een lastig jaar op logistiek vlak."


Wereldwijde stijging inflatie
De sterkere koers van de Rand drukt de exportinkomsten, maar verlaagt de inputkosten. "We willen een stabiele Rand en niet per se een zwakke Rand. Een groot deel van onze grondstoffen worden in dollars uitgedrukt. De schommelingen in de wisselkoers waren echter problematisch."

De economie staat onder druk en consumenten willen waar voor hun geld. "Wereldwijd stijgen de productie- en verpakkingskosten." Pienaar denkt dat dit volgend jaar een veelbesproken onderwerp zal zijn. "Consolidering is een ander aandachtspunt. De focus zal in toenemende mate liggen op samenwerking tussen grote tuinbouwbedrijven voor het vermarkten van fruit."

Tru-Cape is een telerscoöperatie met een aandeel van 28% in de Zuid-Afrikaanse appelexport en een aandeel van 22% in de perenexport. Zo'n 9.000 mensen zijn werkzaam binnen de organisatie, die beschikt over 7.000 hectare aan boomgaarden, waarvan een kwart uit jonge aanplant bestaat.

Voor meer informatie: 
Brian Berkman
Tru-Cape
brianb@Tru-Cape.co.za
www.tru-cape.com

Publicatiedatum: