Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek IRI en Distrifood/Foodmagazine

Geen AGF-producten bij 'stayers' van nieuwe producten in het schap

Jaarlijks verschijnen er duizenden nieuwe producten op het schap
van de Supermarkt. Veel daarvan verdwijnen ook weer binnen afzienbare tijd. In het jaarlijkse Stayers onderzoek van IRI en Foodmagazine wordt onderzocht welke nieuwe producten op de langere termijn het meest succesvol zijn. Oftewel: welke nieuwkomer uit 2019, laat in 2021 de beste prestaties zien?

Ook dit jaar geen AGF-producten, of het moeten op plek 15 de Beyerlander snelle frites voor airfreyer en oven zijn.De winnaar van dit jaar is Starbucks koffie: de cups en pakken koffiebonen en gemalen koffie van dit merk zijn sinds maart 2019 te koop in de Nederlandse supermarkten en anno 2021 voegt het merk € 36 miljoen toe aan de Nederlandse Supermarkt omzet.

De top 20 beste innovaties van 2019 voegen gezamenlijk ongeveer
€ 120 miljoen toe aan de totale supermarktomzet. Dat is een stuk hoger dan vorig jaar, toen de top 20 gezamenlijk goed was voor € 91
miljoen. De groei van de top 20 ten opzichte van vorig jaar is met +55% de hoogste groei ooit gemeten sinds te start van het onderzoek 20 jaar geleden. Ook de nieuwe introducties van 2019 hebben dus duidelijk geprofiteerd van de sterke groei in totaal supermarkten door alle Corona maatregelen.

De “Corona-effecten” zie je ook terug in de samenstelling van de top 20. Het valt namelijk op dat er dit jaar relatief veel concepten in de lijst staan die toen ze in 2019 geïntroduceerd zijn niet in de top voorkwamen, maar in 2021 wel. Deze zogenaamde “slow starters”, hebben in 2020 en 2021 een inhaalslag gemaakt. In de huidige top zijn veel producten terug te vinden die geprofiteerd hebben van
het veranderde consumentengedrag in Coronatijden. Mensen gingen thuis meer koffie drinken, uitgebreider koken, zichzelf thuis meer verwennen en ook het borrelmoment thuis werd rijkelijk ingevuld. Concepten in de top 10 zoals Starbucks koffie, Bud pils, Leffe alcoholvrij, Mora snacks, Almhof desserts en de Griekse kazen van Salakis hebben hier allemaal van geprofiteerd. Onverwacht hebben
deze nieuwe lanceringen uit 2019 een extra boost gekregen in 2020 en 2021.



Het gehele artikel en de volledige top 20 zijn terug te vinden in de laatste editie van Foodmagazine of op Distrifood.nl.

Publicatiedatum: