'Exploring Bejo's World' belicht toekomst van de asperge

''De asperge verdient het om de held van een gerecht te zijn''

Tholen - Hoe ziet de toekomst van de asperge eruit? Tijdens het evenement 'Exploring Bejo’s world', georganiseerd door Bejo Zaden, discussieerden verscheidene belanghebbenden in de aspergemarkt wat in de komende jaren de grootste uitdagingen voor de asperge zullen zijn. Naast de grote uitdagingen in het arbeidstekort en duurzaamheid van de teelt, gingen ze in op het bereiken van een nieuwe generatie consumenten. Om de toekomst van de asperge te waarborgen, moet de asperge volgens de panelleden voornamelijk goed onder de aandacht worden gebracht.

''Als je de asperge niet onder de aandacht van de mensen brengt, zal het binnen een aantal jaar een vergeten groente worden'', waarschuwt Anneke Ammerlaan, foodtrendanalist van Vision on Food. ''Asperges worden voornamelijk gegeten door mensen boven de 65. De jongere generatie verliest de connectie met het product. Om de aantrekkingskracht te vergroten, denk ik dat we de focus moeten leggen op de verschillende manieren van bereiding van de asperge.''

Ze ziet een trend onder jongeren. ''Een groot deel van de jonge mensen hebben wel asperges gegeten, maar doen dit voornamelijk bij hun ouders. Weinig van hen koken zelf met de asperge. Toch zijn er zo veel mooie manieren van het bereiden van asperges. Je ziet dat veel jonge mensen toch internationaler gaan eten. De groene asperge wordt hierbij nog wel gebruikt in bijvoorbeeld Aziatische gerechten. Bij de witte asperge gaat de promotie echter vaak over de klassieke manier van bereiden met eieren en ham. We moeten het aantrekkelijk maken om met de witte asperge te experimenteren. Promoot het door verwerking in simpele, moderne gerechten. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om te roerbakken met een scheutje sojasaus eroverheen! Laat zien wat je er allemaal mee kan doen. Het is een heerlijk vegetarisch product, dat het verdient om de held van een gerecht te zijn.''

Rick Mengers, productmanager bij ZON fruit and vegetables, deelt deze inzichten. ''Er is flink geïnvesteerd in de marketing rond asperges. We zien ook dat de verkoop met 7,6 procent is gegroeid en elk jaar stijgt deze weer met ongeveer 1,5 procent. Zo was er ook een samenwerking met grote influencers om de asperge te promoten. Deze aandacht werd heel positief ontvangen.''

Nederlandse teler Willem van Gerven stelt ook voor om nieuwe kanalen te gebruiken om asperges aantrekkelijk te maken voor de jongeren. ''Door middel van sociale media kun je proberen de spotlight op de asperge richten, maar laat het bijvoorbeeld ook prominent naar voren komen in de supermarkten. Als de eerste lentezon tevoorschijn komt, gaan mensen automatisch aan witte asperges denken. Besteed hier als supermarkt aandacht aan door ze vooraan op een display te plaatsen. Als je hier dan verschillende producten omheen plaatst, die mensen kunnen gebruiken voor aspergegerechten, inspireert het tot koken met ‘het witte goud’.''

Rick geeft wel aan dat gebruiksgemak voor de jongere generatie erg belangrijk is. ''Niemand heeft zin om uren in de keuken te staan, dus zien we dat vooral geschilde asperges erg populair zijn. Dit is wel weer een stuk meer arbeidsintensief.''

Al met al stellen de panelleden dat het voor de toekomst van de asperge prioriteit is om de consument te bereiken. Niet alleen de huidige, maar ook de toekomstig consument. ''Als je het goed presenteert, verkoopt het zichzelf'', besluit Rick.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven