Shanghai International Fruit Expo opgelucht van start

De eerste dag van de Shanghai International Fruit Expo was een groot succes. Het aantal deelnemende bedrijven was verbazingwekkend en meer dan 80% van de 2.136 m2 grote expo-locatie was gevuld met vrolijke stands.

"Het overgrote deel van het importfruit op de Chinese markt is afkomstig van het zuidelijk halfrond. Het teeltseizoen op het zuidelijk halfrond sluit keurig aan bij het teeltseizoen in China, zodat veel populaire fruitsoorten het hele jaar door op de markt kunnen komen," aldus Huang, woordvoerder van de internationale expo. Een van de belangrijkste deelnemers van de expo was de Southern Hemisphere Fresh Fruit Export Association, een samenwerking van de fruitexportverenigingen van Argentinië, Australië, Brazilië, Chili, Nieuw-Zeeland, Peru, Uruguay en Zuid-Afrika.

Chili hecht bijzonder veel belang aan de Chinese markt. Momenteel heeft Chili al voor 13 soorten fruit toestemming voor export naar de Chinese markt gekregen. Hun belangrijkste product is de Chileense kers. En dit is de tijd van het jaar waarin Chili begint met de export van grote hoeveelheden kersen.

Specialisten uit de sector houden de ontwikkelingen van het nieuwe kersenseizoen nauwlettend in de gaten. "Naast Chileense elementen in de stands op de expovloer, hebben we ook een Chileens kersenpanel georganiseerd in het China International Fruit Forum dat tijdens de expo plaatsvindt. We nodigden export- en importvertegenwoordigers uit om hun inzicht in de kersenmarkt te delen. We hebben ook Ronald Bown, voorzitter van de Chileense fruitexportvereniging (ASOEX) uitgenodigd, maar vanwege de pandemie kon hij niet persoonlijk aanwezig zijn, dus in plaats daarvan heeft hij de openingsceremonie online bijgewoond."

Naast Chili was ook Nieuw-Zeeland goed vertegenwoordigd op de expo. Nieuw-Zeelandse producten trokken de aandacht van veel bezoekers. De Nieuw-Zeelandse Kamer van Koophandel organiseerde een stand met Mr. Apple en andere bekende Nieuw-Zeelandse bedrijven. Bekende Nieuw-Zeelandse merken zoals Zespri en T&G hadden ook hun eigen stand.

In dit internettijdperk vertegenwoordigen online handelaren zoals "Douyin e-commerce" een enorm potentieel. Daarom heeft de live-stream dienst "Douyin" ook een stand op de expo ingericht.

Dit is het vijfde China International Fruit Forum. Het forum is al uitgegroeid tot de jaarlijkse bijeenkomst voor de Chinese fruitsector. Dit jaar waren er panels over Chileense kersen, online retail en de uitdagingen en kansen voor de Nieuw-Zeelandse fruitsector op de Chinese markt, alsook over internationale distributie tijdens de pandemie. Het forum nodigde daarnaast vertegenwoordigers van grote fruitsectorleiders zoals Zespri, Pagoda en Dole uit om hun ervaringen te delen.

De tentoonstelling werd tweemaal uitgesteld als gevolg van de pandemie, maar men zou kunnen zeggen dat de derde keer scheepsrecht is. Huang merkte op: "Het feit dat deze tentoonstelling plaatsvond in een periode waarin de pandemie nog niet helemaal voorbij is, toont aan hoe volwassen de Chinese preventiemaatregelen tegen Covid-19 zijn. Iedereen voelt zich veilig door de 'nauwgezette maatregelen' en het gebrek aan wijdverspreide lockdown-maatregelen. We zijn dankbaar voor de loyaliteit van de handelaren die aan onze expo deelnemen. Bij sommige expo's zeggen de deelnemers af wegens vertragingen, maar dat is in onze situatie nauwelijks gebeurd."

Voor meer informatie:
Mr. Huang
Shanghai International Fruit Expo
everflourish@fruitexpo.cn 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven